بهترین دارو برای گرمازدگی چیست

بهترین دارو برای گرمازدگی

برای بررسی دارو برای گرمازدگی ابتدا باید به این بپردازیم که گرمازدگی وضعیتی است که علائم آن شامل تعریق بیش از حد و ضربان قلب سریع و در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن است. این وضعیت یکی از سه سندرم مرتبط با گرما است. در واقع گرمازدگی خفیف ترین و گرما گرفتگی (اسپاسم عضلانی ناشی از گرما) شدیدترین است.

علل گرمازدگی عبارتند از قرار گرفتن در معرض دمای بالا، به ویژه هنگامی که با رطوبت بالا و فعالیت بدنی شدید همراه باشد. اگر گرمازدگی به سرعت درمان نشود، می تواند منجر به حمله قلبی شود. خوشبختانه در بسیاری از موارد می توان از گرمازدگی پیشگیری کرد. در ادامه با داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری همراه ما باشید.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی در زبان انگلیسی به گرم شدن بیش از حد بدن گفته می شود که معمولاً به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا یا فعالیت بدنی در دمای بالا ایجاد می شود. گرمازدگی شدیدترین نوع آسیب حرارتی است و زمانی رخ می دهد که دمای بدن به بیش از 40 درجه سانتیگراد برسد.

بدیهی است که این حالت در ماه های تابستان بیشتر نمایان می شود. به خاطر داشته باشید که گرمازدگی نیاز به درمان فوری دارد. اگر درمان نشود، می تواند منجر به آسیب مغز، قلب، کلیه و عضله شود. مراقب باشید، هر چه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، آسیب بیشتر و خطر عوارض جانبی جدی یا مرگ بیشتر خواهد بود.

اگر فکر می کنید فردی ممکن است از گرمازدگی رنج می برد، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. برای خنک کردن فردی که بیش از حد گرم شده است، در حالی که منتظر کمک اضطراری است، فورا اقدام کنید.

فرد را به سایه یا داخل ببرید.

لباس های اضافی را دربیاورید.

برای رفع سریع گرمازدگی با هر وسیله ای که در دسترس است، فرد را خنک کنید. آن ها را در وان یا دوش سرد قرار دهید، با شلنگ، آب سرد را در وان بریزید، در حالی که آن ها را با آب سرد غوطه ور می کنید، کیسه های یخ یا حوله های سرد و مرطوب را روی سر، گردن، زیر بغل و کشاله ران قرار دهید.

علل گرمازدگی:

  1. قرار گرفتن در محیط گرم: قرار گرفتن در محیط گرم منجر به افزایش دمای داخلی بدن می شود. این نوع گرمازدگی معمولاً پس از قرار گرفتن در هوای گرم و مرطوب، به ویژه برای مدت طولانی اتفاق می افتد. اغلب در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن رخ می دهد.
  2. فعالیت شدید: گرمازدگی ناشی از افزایش دمای داخلی بدن به دلیل فعالیت بدنی شدید در هوای گرم است. هرکسی که در هوای گرم ورزش می‌کند یا کار می‌کند، ممکن است در نتیجه این فعالیت دچار گرمازدگی شود، اما اگر به دمای بالا عادت نداشته باشید، احتمال وقوع آن بیشتر است.

عوامل تشدید گرمازدگی

  • پوشیدن لباس اضافی که از تبخیر آسان عرق جلوگیری می کند و بدن شما را خنک می کند
  • نوشیدن الکل، که می تواند بر توانایی بدن شما در تنظیم دمای بدن شما تأثیر بگذارد
  • کم آبی بدن به دلیل ننوشیدن آب کافی برای جایگزینی مایعات از دست رفته در اثر تعریق

دارو برای گرمازدگی کودکان

کودکی که در اثر گرمازدگی دچار کم آبی شده است ابتدا احساس بی قراری و تحریک پذیری می کند. این کودک تشنه است و اگر آب یا نوشیدنی دیگری در دسترس او باشد از نوشیدن آن خوشحال می شود. از آنجایی که این کودکان ممکن است توانایی این کار را نداشته باشند یا در صورت هوشیاری با میل زیاد آب بنوشند، باید مراقب آن ها باشید.

معمولاً با گرمازدگی خفیف کودک احساس اضطراب، نگرانی و تحریک پذیری می کند، اما در موارد شدیدتر ممکن است اختلال هوشیاری ایجاد شود یا از نظر پوست خاصیت ارتجاعی پوست تا حدی کاهش یابد. حدی تا چین پوست بعدا به حالت اولیه خود برگردد. حتی ممکن است کودک مشکلات قلبی عروقی داشته باشد یا ادرار او متوقف شود.

با موارد ذکر شده می توان علائم را کنترل کرد تا فرد به حالت عادی بازگردد. البته محلول های ORS نیز می تواند برای بیماران مفید باشد و می تواند جایگزین از دست دادن آب و الکترولیت ها در بدن شود. اگر مشاهده کردید که فردی از گرمازدگی بهبود نمی یابد، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و کمک بخواهید. می توانید دارو برای گرمازدگی کودکان را از داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری تهیه نمایید.

دارو برای گرمازدگی نوزاد

نوزادان به دلیل وزن کم و حجم مایعات کم در معرض خطر گرمازدگی بیشتری هستند. از سوی دیگر، نوزادان بیشتر از بزرگسالان نفس می کشند، بنابراین گرمای بیشتری از بدن آن ها خارج می شود و دمای بدن آن ها افزایش می یابد و در نتیجه تب و مشکلات رفتاری ایجاد می شود. اگر گرما زیاد شود، کودک از تشنگی زیاد گریه می کند.

در این شرایط به کودک چیزی برای خوردن و نوشیدن ندهید و از هیچ دارویی استفاده نکنید. در صورت بروز چنین حوادثی ابتدا باید لباس های کودک را درآورید، او را به مکانی خنک ببرید و بدن او را با آب ولرم یا حوله مرطوب سرد بشویید. آب نباید خیلی سرد باشد زیرا باعث انقباضات ماهیچه ای می شود و تنفس را برای او دشوار می کند. یک پارچه مرطوب سرد روی بدن، گردن و اندام او بگذارید و اندام تحتانی را بالا بیاورید تا خون به مغز جریان یابد. اگر کودک هوشیار است به او مایعات خنک بدهید و اگر بیهوش است در اسرع وقت او را نزد پزشک ببرید. دمای بدن باید هر 10 دقیقه اندازه گیری شود. اگر دمای بدن کاهش پیدا نکرد و وضعیت نوزاد طبیعی نیست، باید به اورژانس مراجعه کنید. تجویز دارو برای گرمازدگی نوزاد با توجه به شدت گرمازدگی در بیمارستان کودکان انجام می شود. در مواردی که گرمازدگی کودک شدید باشد، نیاز به درمان فوری است زیرا به دلیل اختلالات الکترولیت های سدیم و پتاسیم در نوزادان ناشی از کمبود آب و کمبود وزن، احتمال بروز عوارض مغزی و قلبی بیشتر است.

دارو گیاهی برای گرمازدگی

اگر به دنبال بهترین دارو گیاهی برای گرمازدگی هستید، می توانید یکی از گیاهان زیر را انتخاب کرده و نوشیدنی خنک آن را بنوشید.

  • نعناع
  • سنبل الطیب
  • بابونه
  • عرق خارشتر
  • اسطوخودوس
  • نعناع فلفی
  • بیدمشک
  • گل گاو زبان
  • آقطی
  • بادرنجبویه

همه این گیاهان ذکر شده با طبع سرد خود گرمای اضافی را از بدن خارج می کنند و قبل از اینکه اندام های داخلی دچار گرمای بیش از حد شوند، این گرما را از بدن تخلیه می کنند.

دارو گیاهی برای گرمازدگی

برای درمان گرمازدگی چه بخوریم

در این قسمت از متن برای پاسخ به سوال برای درمان گرمازدگی چه بخوریم، باید بگوییم بر اساس نظرات علمی و کاربردی بهترین روش های درمان گرمازدگی با گیاهان دارویی و دمنوش های گیاهی را ارائه می دهیم تا در آغاز فصل گرما از گرمازدگی در امان باشید.

دمنوش خاکشیر

همه ما با شنیدن نام خاکشیر ناخودآگاه یاد روز های گرم تابستان می افتیم. قطعا شربت خاکشیر با لیمو یا آبلیمو بهترین انتخاب گیاهی برای درمان گرمازدگی است. پس اگر به دنبال بهترین انتخاب ممکن برای درمان گرمازدگی با گیاهان دارویی هستید، دمنوش خاکشیر بهترین انتخاب ممکن خواهد بود.

دمنوش عناب

دمنوش عناب یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان گرمازدگی است و بسیاری از مردم شهر های جنوبی کشور که در فصول گرم سال دمای بالاتری را تجربه می کنند، از این دمنوش راضی هستند. با جوشاندن عناب و افزودن کمی شکر این دمنوش خوشمزه را بنوشید و از گرمازدگی به بهترین نحو پیشگیری و درمان کنید. برای نتیجه بهتر می توان کمی زرشک به ترکیب عناب و شکر اضافه کرد.

بادرنجبویه

سردرد یکی از شایع ترین علائم گرمازدگی است. گاهی این سردرد ها شما را آزار می دهد و مانع از انجام عادی وظایف روزمره می شود. نوشیدن یک فنجان دمنوش زنجبیل و لیمو سردرد ناشی از گرمازدگی را تسکین می دهد.

تخم شربتی

این گیاه دارویی در بین ما ایرانیان آنقدر شناخته شده است که نیازی به تعریف ندارد. این گیاه پس از قرار دادن در آب برای تشکیل لعاب ژله مانند، بهترین ترکیب گیاهی برای درمان گرمازدگی است. بسیاری از ورزشکاران برای ساعت ها تمرین از شربت تخم شربتی استفاده می کنند. تخم ریحان شباهت زیادی به تخم شربتی داشته و خواص مشابهی برای درمان گرمازدگی دارد.

بیدمشک

بیدمشک یکی از معطرترین عرقیات ضد تشنگی است. با افزودن این نوشیدنی الکلی می توانید شربت تخم شربتی و یا خاکشیر را خوشمزه تر کنید. این عرق علاوه بر طعم عالی، بهترین دارو گیاهی برای گرمازدگی و کاهش حرارت داخلی بدن است.

نعناع

نعنا یکی از گیاهانی است که در بین ما ایرانی ها برای درمان گرمازدگی با گیاهان دارویی استفاده می شود. شربت نعنا یا موهیتو یکی از خوشمزه ترین شربت هایی است که ما ایرانی ها در فصل تابستان عاشق آن هستیم. طبع سرد نعناع باعث شده است که در تهیه انواع نوشیدنی ها و آدامس ها بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

گل داودی

بسیاری از ما از گل های داوودی به عنوان گل های تزئینی در خانه های خود استفاده می کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چای برگ گل داوودی بهترین انتخاب برای درمان گرمازدگی با گیاهان دارویی است. پس از آماده سازی، می توانید این چای را گرم یا سرد بنوشید تا نیاز بدن به آب فراوان پس از گرمازدگی برطرف شود. برای اینکه این چای به نتایج بهتری برسد، بهتر است آن را سرد بنوشید.

به لیمو

به لیمو با طعم عالی خود بهترین انتخاب گیاهی برای درمان تمام مشکلات گرمازدگی است. با تهیه این شربت گیاهی در روز های گرم سال، کوچکترین مشکلی نخواهید داشت. در روز هایی که قصد دارید ساعات زیادی را در آفتاب و بیرون از منزل بگذرانید، شربت به لیمو را همراه خود ببرید.

اسطوخودوس

بهترین انتخاب ممکن برای درمان گرمازدگی با گیاهان دارویی اسطوخودوس است. این گیاه سرشار از خواص دارویی و فواید طب سنتی با کاهش دمای بدن، گرمای اضافی بدن ناشی از گرمازدگی را کاهش می دهد. با مصرف یک فنجان دمنوش اسطوخودوس، اندام های داخلی شما گرمای اضافی را از دست می دهند و تشنگی شما برطرف می شود.

نیلوفر آبی

همچنین ممکن است برای شما جالب باشد که یک ترکیب گیاهی گرم می تواند تشنگی و گرمای درونی را برطرف کند. به نظر ما فقط شربت های خنک برای گرمازدگی و در نتیجه تشنگی مفید هستند. بله درست متوجه شدید، اگر برگ یا دانه نیلوفر آبی را در آب جوش بریزید و بنوشید تشنگی شما برطرف می شود.

برای درمان گرمازدگی چه بخوریم

گلاب بهترین نوشیدنی و درمان گرما زدگی و حالت تهوع

بهترین راه برای درمان گرما زدگی و حالت تهوع و تب ناشی از گرمازدگی، انتقال بیمار به مکان خنک است. هر گونه لباس غیر ضروری مانند ژاکت یا جوراب را در بیاورید. برای رفع حالت تهوع از بارت (برنج، موز، سیب و نان تست) استفاده کنید. قرص لوپرامید و B6 نیز برای برخی افراد موثر است اما بدون مشورت پزشک توصیه نمی شود. می توانید این قرص را از بهترین داروخانه تهران تهیه نمایید.

گل محمدی خواص و فواید زیادی دارد. گلاب که از گل محمدی به دست می آید یکی از بهترین نوشیدنی ها برای مقابله با عوارض گرمازدگی است. در روزهایی که در هوای گرم بیرون می روید، می توانید کمی گلاب داخل آب بریزید و هر چند ساعت یکبار این نوشیدنی را بنوشید. در این صورت کمترین اثرات گرمازدگی را خواهید دید.

زرشک

از قدیم الایام آب زرشک یکی از نوشیدنی های مورد علاقه ما ایرانی ها بوده است. اثربخشی عالی باعث شهرت این گیاه دارویی در بین ما ایرانیان شد.

بابونه

بسیاری از افرادی که حساسیت بالایی به گرمای هوا دارند با مصرف دمنوش بابونه به بهترین نتایج درمانی دست یافته اند. برای جلوگیری از اثرات منفی دمای بالا بر اندام های داخلی، نوشیدن دمنوش بابونه را در فصول گرم سال فراموش نکنید.

شاه تره

برخی از مشاغل در گرمای ثابت انجام می شود. به عنوان مثال، نانواها در بیشتر ساعات روز گرمای شدید را تحمل می کنند. آب شاه تره یک انتخاب عالی برای این افراد است. اگر در طول روز با گرما و دمای بالا در تماس هستید، حتماً هر روز آب شاه تره بنوشید تا از عوارض دمای بالا جلوگیری کنید.

بومادران

گیاه دارویی بومادران و عرق آن در رفع تب بسیار موثر است. در اثر گرمازدگی دمای بدن به شدت بالا می رود، با مصرف این گیاه دارویی دمای بدن خود را اصلاح کنید. این گیاه با افزایش تعریق دمای بدن را در محدوده طبیعی کنترل می کند.

کاسنی

افرادی که چندین ساعت در معرض دمای بالا قرار گرفته اند تشنگی شدید و تمایل به خوردن مقدار زیادی یخ یا آب یخ دارند. مصرف یکباره مقدار زیادی آب یخ پس از گرمازدگی برای بدن مفید نیست. اگر به دنبال بهترین ترکیب گیاهی برای رفع تشنگی خود هستید، کاسنی و عرق آن یک انتخاب عالی است. نوشیدن شربت کاسنی تشنگی شما را برطرف می کند.

بهارنارنج

بهارنارنج یکی از پرمصرف ترین شربت های گیاهی در فصول گرم سال است. این شربت با طبع سرد خود تشنگی و حرارت بدن را برطرف می کند.

عرق خارشتر

گیاه دارویی خارشتر با طبیعت خنکی که دارد بهترین انتخاب در فصول گرم سال است. این گیاه با افزایش تعریق بدن از اثر نامناسب گرما جلوگیری خواهد کرد. گاهی در اثر گرمازدگی زیاد، فرد اشتهای خود را از دست می دهد. در چنین مواقعی حتما بیشتر عرق کنید تا از مشکلات گرمازدگی بیشتر جلوگیری کنید.

علائم گرمازدگی خفیف

در برخی موارد، افراد ممکن است متوجه گرمازدگی خود یا اطرافیان خود نشوند. این بیماری علائم مختلفی دارد که توجه به آن ها بسیار مهم است. علائم گرمازدگی خفیف عبارتند از:

  • افزایش دمای بدن
  • تعریق شدید
  • سرگیجه و ضعف
  • سردرد
  • گرفتگی عضله
  • هذیان و سرگیجه
  • تشنج و غش
  • قرمزی، گرمی و خشکی پوست
  • تهوع و استفراغ
  • تنفس سریع و کم عمق
  • سردرگمی و گیجی
  • عدم تعریق با وجود گرما

اینها عواملی هستند که در صورت وقوع، بدن فردی که دچار گرمازدگی شده است باید بلافاصله خنک شود.

بهترین دارو برای گرمازدگی

در بیشتر موارد، داروها خط اول درمان این بیماری نیستند. گرمازدگی شرایط اورژانسی پزشکی است و تمرکز بر خنک کردن سریع و آبرسانی مجدد بسیار مهم است. بهترین دارو برای گرمازدگی که در موارد اورژانسی تجویز می شود عبارتند از:

  • استامینوفن
  • ویتامین سی
  • پماد برای جوش گرمازدگی
  • آمپول گرمازدگی منوتروپین
  • بی کربنات سدیم با 3 آمپول در 1 لیتر سرم قند 5 درصد

برای تهیه دارو های فوق می توانید به داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری مراجعه نمایید.

مراقبت های بیمارستانی از فرد مبتلا به گرمازدگی:

در بیمارستان شرایط بهتر و روش های دقیق تری برای کنترل دمای بدن وجود دارد. آزمایش خون میزان نمک و سایر مواد محلول در خون را مشخص می کند و مایع درمانی تعادل الکترولیت ها و آب را در بدن حفظ می کند.

پس از اولین گرمازدگی، مقدار آب و نمک بدن باید تا چند هفته کنترل شود و همچنین عوارضی مانند نارسایی کلیه را نیز باید کنترل کرد. بعد از این حالت تا چند هفته تغییراتی در دمای بدن ایجاد می شود که طبیعی است.

درمان ضعف و اسپاسم عضلانی ناشی از گرمای زیاد:

معمولاً این عوارض در خانه قابل درمان هستند.

– فرد باید در خانه در جای خنک استراحت کند، لباس نخی نازک بپوشد، لباس های اضافی را دربیاورد، بدن را با آب سرد بشویید یا با حوله سرد مرطوب نگه دارد یا تکه های یخ روی بدن قرار دهد.

– از کولر یا فن برای خنک سازی استفاده کنید.

– نوشیدنی سرد حاوی نمک بنوشید. مثلاً یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید و کم کم بیش از یک ساعت بنوشید. برای افزایش کالری نوشیدنی می توانید یک قاشق پودر قند یا شربت نیز اضافه کنید.

– می توانید با ماساژ اسپاسم عضلانی را تسکین دهید. باید محل مسدود شده را فشار دهید و یک حوله گرم روی آن قرار دهید. مصرف نوشیدنی نمکی از عود گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

– فرد مبتلا به این عوارض باید حداقل 24 ساعت استراحت کند

بهترین داروخانه آنلاین تهران

در گذشته باید داروها را از داروخانه های بیمارستانی و داروخانه های شهر می خریدید. گاهی اوقات داروی مورد نیاز شما در دسترس نبود و مجبور بودید برای گرفتن نسخه از داروخانه ای به داروخانه دیگر مراجعه کنید، اما با آمدن داروخانه آنلاین می توانید در خانه بنشینید و داروی سفارش داده شده را از بهترین داروخانه آنلاین تهران دریافت کنید.

نتیجه گیری

گرمازدگی یک بیماری جدی است که می تواند عواقب جدی برای بدن داشته باشد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که مکانیسم های تنظیم دمای بدن تحت تاثیر گرمای بیش از حد قرار می گیرد و منجر به اختلال عملکرد اندام، اختلالات عصبی، عوارض قلبی عروقی و سایر آسیب های مربوط به گرما می شود.

پیشگیری از گرمازدگی با انجام اقداماتی مانند هیدراته ماندن و پوشیدن لباس های خنک می تواند به کاهش خطر کمک کند. اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی شده است، فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا به آمبولانس بروید. می توانید با بهترین پزشکان عمومی یا داخلی شهر خود آشنا شوید، از مشاوره آنلاین پزشک داخلی و مشاوره داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری استفاده کنید.