بهترین دارو برای سرفه شدید چیست؟

دارو برای سرفه شدید چیست؟ داروهای ضد سرفه که به عنوان سرکوب کننده سرفه نیز شناخته می شوند، با کار بر روی بخشی از مغز که این عمل را کنترل می کند، از سرفه جلوگیری می کنند. بزرگسالان ممکن است از داروهای ضد سرفه برای درمان سرفه حاد استفاده کنند که سرفه ایاست که کمتر از 2 هفته طول می کشد. سرفه ممکن است به دلیل یک عفونت زمینه ای مانند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی باشد.

برای سرفه هایی که بیش از 2 هفته طول می کشد یا با دارو بهبود نمی یابند، فرد باید به پزشک مراجعه کند. پزشکان می‌توانند به تشخیص علت سرفه کمک کنند و اگر داروهای بدون نسخه (OTC) مؤثر واقع نشدند، درمان بیشتری ارائه کنند. داروخانه دکتر همایون ذاکری قصد دارد در ادامه به معرفی داروهای ضد سرفه بپردازد.

دارو برای سرفه شدید کودکان

بروز سرفه به شکل دفاع طبیعی بدن شما در برابر عوامل محرک و بیماری زا است. همانطور که حمله سرفه می تواند آزاردهنده و ناراحت کننده باشد، می توانند به عنوان  از موثرترین راهکارهای دفاعی باشند که بدن شما را در برابر عفونت و بیماری از خود بروز می دهد. با این حال، گاهی اوقات بروز سرفه در کودکان می تواند شدید یا دردناک باشد و فعالیت های روزانه آن ها را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. در این موارد، بیشتر افراد برای متوقف کردن علائم سرفه به داروهای سرفه روی می آورند.

دارو برای سرفه شدید بچه چیست؟ برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم دکسترومتورفان برای تسکین سرفه های ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا (آنفولانزا) استفاده می شود. البته دقت داشته باشید این دارو باید با دستور پزشک به کودکان خورانده شود. به نوزاد یا کودک زیر 4 سال هیچ داروی بدون نسخه (OTC) سرفه و سرماخوردگی ندهید. استفاده از این داروها در کودکان بسیار کوچک ممکن است عوارض جانبی جدی یا احتمالاً تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

دارو برای سرفه شدید و خشک

داروخانه دکتر ذاکری به عنوان بهترین داروخانه تهران درباره دارو برای سرفه شدید می گوید هنگامی که سرفه های شدید و خشک دارید می توانید از آنتی هیستامین استفاده کنید. آنتی هیستامین ها که عمدتاً به دلیل نقششان در درمان آلرژی شناخته شده هستند، اما این دارو را می توانید برای تسکین دهنده ی سرفه نیز استفاده کنید، عمدتاً زمانی که آنتی هیستامین مصرف می کنید بدن در بخش های گلو و سینوس ها تحریک شده و شروع به تولید مخاط می کندد. هیستامین یک ماده شیمیایی است که توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به آلرژن ها یا محرک ها تولید می شود و می تواند با تحریک مجاری هوایی منجر به سرفه شود. آنتی هیستامین ها با مسدود کردن عملکرد هیستامین عمل می کنند و در نتیجه اثرات آن بر سیستم تنفسی را کاهش می دهند. انجام این کار می تواند به کاهش سرفه های مرتبط با واکنش های آلرژیک، ترشحات بینی (آبریزش بینی) یا سایر عوامل مرتبط با هیستامین کمک کند. آنتی هیستامین ها به صورت قرص خوراکی، کپسول یا اسپری بینی در دسترس هستند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که آنتی هیستامین ها ممکن است برای سرفه های ناشی از عوامل غیرهیستامینی، مانند عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی) موثر نباشند. بنابراین، استفاده از آنها برای تسکین سرفه باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی و با در نظر گرفتن علت زمینه ای سرفه و عوارض جانبی احتمالی دارو هدایت شود. داروخانه دکتر همایون ذاکری درباره آلرژی به این دارو می گوید اگر تا به حال هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی دارید، مانند واکنش به غذاها، رنگ های خوراکی، مواد نگهدارنده یا حیوانات، لازم است به متخصص یا پزشک خود اطلاع دهید. در هنگام استفاده از محصولات بدون نسخه، برچسب یا ترکیبات بسته را به دقت بخوانید.

 

دارو برای سرفه شدید و خشک

دارو برای سرفه شدید خلط دار

در ادامه دارو برای سرفه شدید قصد داریم به معرفی داروهایی برای سرفه شدید و خلط دار بپردازیم. مهمترین دارو برای سرفه شدید خلط دار که می توانید در بهترین داروخانه آنلاین تهران تهیه کنید اکسپکتورانت ها هستند این نوع داروها خلط آور بوده و موجب حذف مخاط و بلغم از سیستم تنفسی، می شوند. با مصرف این دارو می توانید تنفس کردن در ریه ها و مجاری تنفسی را تسهیل کنید. این داروها با افزایش حجم مخاط و کاهش ضخامت آن عمل می کنند و دفع آن را آسان تر می کنند. این کار با تحریک تولید ترشحات در دستگاه تنفسی انجام می شود که به آبرسانی و شل شدن مخاط کمک می کند. در نتیجه، بدن به طور موثر مخاط نازک را از طریق سرفه مرطوب دفع می کند، احتقان را تسکین می دهد و راحتی تنفس افراد مبتلا به برونشیت، سرفه های مداوم و احتقان قفسه سینه را بهبود می بخشد.

Guaifenesin رایج ترین داروی خلط آور موجود است. معمولاً به صورت قرص، کپسول، محلول یا شربت خوراکی عرضه می شود. عوارض جانبی گایفنزین به طور کلی خفیف است و اکثر داروهای سرفه OTC که از آن به عنوان یک ماده فعال استفاده می کنند، توسط اکثر کودکان بزرگتر و بزرگسالان به خوبی تحمل می شوند.

Guaifenesin برای درمان سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی استفاده می کنند. این دارو معمولاً برای سرفه های مداوم ناشی از سیگار کشیدن یا مشکلات تنفسی طولانی مدت (مانند برونشیت مزمن، آمفیزم) استفاده نمی شود مگر اینکه پزشک شما تجویز کند. Guaifenesin یک خلط آور است. این دارو با نازک و شل کردن مخاط در مجاری تنفسی، به پاکسازی احتقان می پردازد، همچنین تنفس کرد را برای بیمار آسان‌تر می‌کند. اگر با این دارو را بدون نسخه و به عنوان دارو برای سرفه شدید استفاده می کنید ، مهم است که قبل از شروع استفاده از این محصول دستورالعمل‌های درج شده بر روی بسته بندی را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که درست استفاده می کنید.محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی در کودکان کمتر از 6 سال بی‌خطر نیستند. بنابراین این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از 6 سال استفاده نکنید مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک تجویز شده باشد. برخی از محصولات (مانند قرص ها/کپسول های طولانی اثر) برای استفاده در کودکان کمتر از 12 سال توصیه نمی شود. از پزشک یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر در مورد مصرف این داروها و ایمنی آن ها استفاده کنید. این محصولات به شکل خاص تنها برای سرما خوردگی استفاده نمی شوند.می توانید برای کاهش خطر عوارض جانبی، تمام دستورالعمل های مصرف و دوز بالا را به دقت دنبال کنید. سایر داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی را که ممکن است حاوی مواد مشابه با این دارو باشند، را همزمان مصرف نکنید. پیش از مصرف به تداخلات دارویی این محصول دقت کنید. از پزشک یا داروساز در مورد راه های دیگر برای تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی (مانند نوشیدن مایعات کافی، استفاده از مرطوب کننده یا قطره / اسپری بینی نمکی)  به شکل همزمان سوال کنید.

دارو برای سرفه شدید آلرژی

برخی از سرفه ها با منشاء آلرژیک می باشند، این مشکلات می تواند ناشی از تغییرات فصلی یا مصرف مواد خاصی نشات گرفته باشند. یکی از مهمترین داروها برای سرفه های شدید آلرژیک آنتی هیستامین ها هستند که با مسدود کردن ترشح هیستامین از بدن در هنگام مواجهه با یک آلرژن واکنش نشان می دهند. آنتی هیستامین ها را می توانیم به عنوان آنتی هیستامین های نسل اول (آرام بخش) و آنتی هیستامین های نسل دوم (غیر آرام بخش) طبقه بندی کنیم. آنتی هیستامین ها بیشتر برای واکنش های آلرژیک، تب یونجه، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا یا کهیر استفاده می شوند، اما می توانند به عنوان داروی خواب آور استفاده شوند.

داروخانه دکتر همایون ذاکری در هنگام انتخاب دارو برای سرفه شدید می گوید آنتی هیستامین های نسل اول بیشتر باعث خواب آلودگی می شوند به این دلیل که بر روی مغز و نخاع تاثیر می گذارند تا گیرنده هیستامین-1 (H-1) و همچنین گیرنده های دیگر بدن را درگیر کنند. این داروها باعث خواب آلودگی قابل توجهی برای اکثر افراد می شود.

    آنتی هیستامین های نسل دوم باعث خواب آلودگی کمتری نسبت به نوع اول می شوند زیرا در درجه اول روی گیرنده های H-1 خارج از مغز کار می کنند. با این حال، ستیریزین به عنوان یک دارو برای سرفه هلی آلرژیک (Zyrtec) ممکن است باعث خواب آلودگی قابل توجهی در 15٪ از افراد و به خصوص در هنگام استفاده از دوزهای بالاتر شود. آنتی هیستامین ها را می توانید به تنهایی عنوان یا به همراه یکی از داروهای ضد احتقان مانند فنیل افرین مصرف کنید. در صورتی که سرفه ی شما همراه با تب، سردرد است می توانید از مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن در کنار دارو برای سرفه شدید استقفاده کنید. این داروهای ضد سرفه شامل دکسترومتورفان نیز می باشد. در صورت وجود از گایفنزین استفاده کنید.

دارو برای سرفه شدید نوزاد

یکی از شایع ترین علل سرفه در نوزادان، بیماری  های تنفسی ویروسی می باشند که مسیر تنفسی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند، که به طور معمول این بیماری باعث سرفه شدید همراه با خلط همراه با علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، عطسه، تب خفیف و کاهش اشتها می شود. ممکن است اصطلاح برونشیت را شنیده باشید، این بیماری همیشه توسط ویروس هایی مانند آنفولانزا، ویروس سرماخوردگی و حتی کروپ ایجاد می شود. مصرف داروهای ضد سرفه برای نوزادان ممکن است خطرناک باشد.. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هشدار می دهد که به کودکان زیر 2 سال نباید هیچ نوع داروی ضدسرفه و سرماخوردگی بدون نسخه حاوی آنتی هیستامین یا ضد احتقان داده شود. داروهای سرماخوردگی و سرفه می توانند عوارض جانبی جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی را در نوزادان و کودکان خردسال ایجاد کنند، از جمله ضربان قلب سریع، تشنج و حتی در برخی موارد ممکن است منجر به مرگ نوزاد شود. به همین دلیل، تولیدکنندگان دارو بر روی محصولات سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه را با عنوان «در کودکان زیر 4 سال استفاده نکنید» درج می کنند. به خاطر داشته باشید که داروهای OTC سرفه و سرماخوردگی با داروهای OTC و داروهای کاهش دهنده درد مانند استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (ادویل) متفاوت هستند. استفاده از این داروها در دوز توصیه شده برای تسکین درد و تب کودک تا زمانی که این فرآورده های دارویی به جز استامینوفن یا ایبوپروفن حاوی هیچ ماده فعال دیگری نباشد، بدون مشکل می باشد. شربت سرفه زاربی برای نوزادان بی خطر است. این محصول مانند سایر محصولات سرفه و سرماخوردگی OTC که حاوی آنتی هیستامین یا ضد احتقان هستند نمی باشد. در عوض، محصولات Zarbee حاوی مواد طبیعی مانند عسل تیره و آگاو برای تسکین سرفه و گلودرد هستند که می توانند سیستم دفاعی بدن را به میزان زیادی ارتقا دهند. محصولات مختلف Zarbee برای نوزادان 12 تا 24 ماهه مناسب است.

برای نوزادان زیر 6 ماه، قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی باید با پزشک اطفال مشورت کنید.

برای نوزادان بین 6 ماه تا 1 سال، می‌توانید از قطره‌های سالین، دستگاه های بخور سرد، و مایعات شفاف (مانند لیموناد و آب سیب) در دوزهای کوچک 5-10 میلی‌لیتری (1-2 قاشق چای‌خوری) تا 4 استفاده کنید. چند بار در روز برای تسکین سرفه  می توانید از این مواد استفاده کنید. به کودکان زیر یک سال نباید عسل داده شود.

برای کودکان بزرگتر از 1 سال، 2 تا 5 میلی لیتر (½ تا 1 قاشق چایخوری) عسل به میزان لازم می تواند به تسکین سرفه کمک کند.

کودکان بزرگتر از 6 سال ممکن است بتوانند از داروهای ضد سرفه بدون نسخه استفاده کنند و غرغره آب نمک برای شل شدن مخاط و تسکین گلودرد انجام دهند.

 

دارو برای سرفه شدید نوزاد

دارو برای سرفه شدید در بارداری

داروخانه دکتر همایون ذاکری درباره ی مصرف دارو برای سرفه شدید در هنگام بارداری می گوید مطالعات اخیر نشان داد ه است که در دوران بارداری، به ترتیب 92.6% و 45.2% از زنان از داروهای OTC و گیاهی استفاده می کنند. مسکن ها و داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی دو دسته از رایج ترین محصولات OTC هستند که در دوران بارداری خریداری می شوند. از آنجایی که بیماری‌هایی که با OTC و محصولات گیاهی در زنان باردار درمان می‌شوند معمولاً تهدیدکننده زندگی نیستند، پزشکان باید درمان‌های غیردارویی مانند استراحت و مایعات را برای این افراد تجویز کنند. برخی از داروهای گیاهی برای درمان سرفه وجود دارند که از پایه ی گیاهی ساخته شده اند افراد می توانند با مصرف این داروها در زمان بارداری بیماری خود را تسکین دهند.

زنان باردار برای درمان سرفه شدید می توانند از داروهایب خوراکی ضد احتقان مانند سودوافدرین و فنیل افرین که به عنوان تنها ضداحتقان‌های خوراکی OTC بی ضرر موجود در داروخانه ها هستند استفاده کنند همچنین می توانند در زمان ابتلا به ترکیبی سرفه و سرماخوردگی انواع  مسکن، آنتی هیستامین، تعدیل کننده سرفه و/یا ضد احتقان را مصرف کنند.. با این حال، مانند بیماران توصیه می شود بیماران باردار باید فقط از داروهای ضد درد و سرفه و سرماخوردگی استفاده کنند که علائم آنها را برطرف کند. این به کاهش خطرات احتمالی ناشی از استفاده از داروهای غیر ضروری کمک می کند. داروهای ضد احتقان خوراکی همچنین ممکن است منجر به انقباض عروق شود که می تواند فشار خون مادر را تحریک کند و منجر به اختلال در جریان خون به جنین شود. از آنجایی که جریان خون مختل می تواند مانع رشد جنین شود، خطرات مصرف داروهای ضداحتقان خوراکی در سه ماهه اول ممکن است بیشتر از فواید آن باشد.

در سه ماهه دوم و سوم، سودوافدرین را می توان در دوزهای مناسب به بیماران باردار توصیه کنید. برای به حداقل رساندن قرار گیری جنین در معرض دارو، بیماران باردار باید از فرم دوز فوری رهش (به جای طولانی رهش) استفاده کنند و حداقل دوز موثر را برای کوتاه ترین مدت ممکن مصرف کنند. دوز مناسب 30 تا 60 میلی گرم هر چهار تا شش ساعت در صورت نیاز (حداکثر 240 میلی گرم در روز) است.

داروهای ضد احتقان خوراکی منقبض کننده عروق هستند و نباید در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی خاص مانند فشار خون کنترل نشده و انفارکتوس حاد میوکارد استفاده شوند. آنها همچنین دارای خواص سمپاتومیمتیک هستند و ممکن است برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت شیرین و پرکاری تیروئید را تشدید کنند. اگر حاملگی پرخطر، تب یا سایر علائم عفونت دارد، اگر احتقان بیش از هفت روز طول بکشد، یا اگر دارو علائم را کاهش نداد، بیمار باید با پزشک خود تماس بگیرد.

سخن پایانی

داروخانه دکتر همایون ذاکری به عنوان یکی از بهترین داروخانه های آنلاین در تهران شناخته می شوند. افراد می توانند با مراجعه به سایت این داروخانه از مشاوره های لازم برای انتخاب دارو در شرایط مختلف بهره مند شوند.