واکسن گارداسیل چیست؟ همه چیز در مورد این واکسن

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل چیست و چه مزایایی دارد؟ اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی به عنوان ویروسی شناخته می شود که از طریق رابطه انسانی انتقال پیدا می کند. افرادی که درگیر این بیماری می شوند متاسفانه در سیستم ایمنی بدن خود دچار مشکلاتی می شوند و ممکن است این سیستم کارایی خود را از دست بدهد. در صورتی که این ویروس مدت زمانی طولانی را در بدن فرد بگذارند امکان ابتلا به سرطان را در آن ها افزایش می دهد.

یکی از روش­های درمانی برای مبارزه با این ویروس که در بیان عامه با عنوان زگیل تناسلی معروف است واکسن گارداسیل ایرانی می باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی انواع مختلف و شرایط تزریق آن بپردازیم.

تاثیرات واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل چیست؟ آیا بر مبتلایان ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی تاثیری می گذارد؟ آیا تزریق این واکسن از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند؟ درباره ویروس پاپیلومای انسانی باید بگوییم تقریبا 40 نوع از این ویروس بر روی ناحیه تناسلی تاثیر می گذارد. نکته مهمتر اینکه سرعت شیوع این ویروس بسیار بالا می باشد. معمولا پاپیلومای انسانی از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند.

ممکن است برخی از افراد در یک مقطع از زندگی خود به این ویروس مبتلا شده و بدن آن ها به شکل طبیعی به مبارزه با این ویروس پرداخته و از شر آن خلاص شوند. اما در برخی موارد این ویروس از نوع پرخطر بوده و بدن قادر به پاکسازی آن نمی باشد. در این موقعیت افراد با رشد غیرطبیعی بافت و تغییرات دیگری مواجه می شوند که در صورت عدم توجه و درمان ممکن است به سرطان منجر شود.

در پاسخ به پرسش واکسن گارداسیل چیست و چه تاثیری بر روی بدن دارد ؟ باید پاسخ دهیم که واکسن گارداسیل ۹ به عنوان یک واکسن مورد تایید FDA یا سازمان غذا و داروی ایالات متحده قرار گرفته است. داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری این دارو را برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند پیشنهاد می شود.

قیمت واکسن گارداسیل

داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری به عنوان بهترین داروخانه آنلاین تهران درباره قیمت این محصول اذعان دارد که قیمت این واکسن به عوامل متعددی بستگی دارد.

قیمت واکسن گارداسیل خارجی و ایرانی در برخی موارد می تواند تابع نرخ دولتی باشد. یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت واکسن گارداسیل محلی است که فرد قصد دارد دارو را تهیه کند. همیشه برای خرید این محصولات به مراکز معتبر مراجعه کنید.

در هنگام نگارش این مطلب قیمتی که برای واکسن گارداسیل ۴ ظرفیتی گزارش شده است دو میلیون و صد و هفتاد و دو هزار و چهارصد می باشد این قیمت برای واکسن گارداسیل ۹ چهار میلیون دویست هزار تومان گزارش شده است که با توجه به نوسانات بازار و قیمت ارز و ….. این قیمت ثابت نخواهد بود. این قیمت ها در مراکز دولتی و نهادهای خیریه و …. می باشد. قیمتی که در بازار آزاد برای این محصول وجود دارد با مراکز دولتی متفاوت است. قیمت واکسن گارداسیل در هلال احمر معمولا از اماکن دیگر کمتر است. قیمت های درج شده در بالا مربوط به این نوع مراکز می باشد.

در صورتی که قصد خرید واکسن گارداسیل خارجی داشته باشید باید بدانید که قیمت واکسن گارداسیل خارجی به عواملی نظیر برند این محصول و کشور تولید کننده آن  بستگی دارد و این موارد تاثیر زیادی بر روی قیمت ها خواهد داشت. علاوه بر این مبالغی که برای واردات، گمرکی و از این قبیل پارامترها بر روی قیمت واکسن تاثیر خواهد گذاشت.

در خارج از ایران قیمت این واکسن را 250 دلار برآورد کرده اند. تعداد زیادی از شرکت های بیمه در خارج از کشور این واکسن را حمایت می کنند. علاوه بر این کشورهای خارجی در برخی موارد افراد کم درآمد را در زمینه خرید این واکسن یاری می کنند.

واکسن گارداسیل یا HPV برای زنان و مردان

با توجه با اینکه آمار گسترش بیماری HPV بسیار گسترش یافته است داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری تزریق این واکسن را برای مردان و زنان پیشنهاد می کند. در ادامه قصد داریم این مطلب را مورد بررسی قرار دهیم. بهترین زمان برای دریافت این دارو به عنوان پیشگیری پیش از شروع فعالیت های جنسی است که افراد هنوز در معرض این بیماری قرار نگرفته باشند این امر می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل برای مردان را مابین سال های 9 تا 21 سالگی در نظر می گیرند. در این سال­ها معمولا افراد ارتباط های جنسی کمتری را تجربه کرده اند. در صورتی که فرد در برابر بیماری هایی نظیر ایدز قرار گرفته باشد و توانیی و بنیه خود را از دست داده باشد یا اینکه با شرکای جنسی متعدد ارتباط داشته باشد بهتر است هر چه سریعتر پیش از 21 سالگی این دارو را دریافت کند. به این دلیل که فرد در این موقعیت به شدت در برابر بیماری اچ پی وی قرار گرفته است.

سن مناسب واکسن گارداسیل برای زنان

درباره دریافت  واکسن گارداسیل برای زنان نیز مانند مردان باید پیش از آغاز فعالیت های جنسی باشد. معمولا پیشنهاد می شود که سن مناسب واکسن گارداسیل برای زنان دختران در سنین 9 تا 26 سالگی این درمان را انجام دهند. البته امکان تزریق این واکسن برای خانم ها در سنین بعد از 26 سالگی نیز امکان پذیر است اما با توجه داشته باشید که افرادی که بعد از سن 26 سالگی واکسن را دریافت می کنند احتمال تاثیرگذاری آن به میزان زیادی کاهش خواهد داشت.

سن مناسب واکسن گارداسیل برای زنان

آیا تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا موثر است؟

در برخی موارد فرد به بیماری مبتلا شده و در این موقعیت قصد دارد که به تزریق واکسن گارداسیل بپردازد. در این موقعیت این پرسش مطرح خواهد شد که تاثیر واکسن گارداسیل بعد از ابتلا چیست؟ زمانی که بیماری فرد تشخیص داده شود تزریق واکسن بعد از ابتلا حالت بازدارندگی ندارد بهتر است قبل از ابتلا این فرایند انجام بگیرد. بنابراین دریافت واکسن پیش از شروع فعالیت های جنسی بالاترین میزان سود را برای فرد و اطرافیان آن ها دارد.

اما در صورتی که ابتلاء به بیمار مثبت باشد یا پاسخ تست پاپ اسمیردر حالت غیرعادی است لازم است که نسبت به تزریق واکسن اچ پی وی اقدام کنند. به این دلیل که حتی اگر فرد به ویروس HPV آلوده شده باشد احتمال زیادی دارد که فرد به همه ویروس هایی که واکسن احتمال پیشگیری از آن ها را دارد ایجاد کرده است. بنابراین فرد می تواند از قدرت و توانایی بهره مند شده از واکسن اچ پی وی پس از ابتلاء این امکان را دارد که برای افراد مبتلا مصونیت را به وجود بیاورد.

ویروس HPV انواع مختلفی دارد که می تواند باعث این بیماری شود هنگامی که فرد برای انجام تست یا معاینه بالینی که در زمینه ابتلاء به بیماری HPV تشخیص داده شود ممکن است فرد به یک یا دو نوع این بیماری درگیر شده باشد در این وضعیت تزریق واکسن در مقابل ابتلا به انواع گونه های دیگر HPV مصون می کند.

زمان تزریق واکسن گارداسیل چه وقت است؟

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟ در گذشته سنین 21 تا 26 سالگی در زنان و مردان گزارش شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در اکتبر سال 2018 میلادی اعلام کرد سنی که برای تزریق این واکسن الام شده و مورد تایید قرار گرفته است تا سن 45 سالگی افزایش یافته است. در ژوئن 2019 CDC یا مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده برای بررسی این موضوع یک کمیته کلیدی و مشاوره ای را برای بررسی این موضوع موظف کرد تا موارد مختلف را بررسی کنند که بر اساس پژوهش های انجام شده این واکسن تا سن 26 سالگی برای همه افراد توصیه شده است.

دلیل پیشنهاد این سن برای تزریق واکسن گارداسیل چیست؟ در جواب به این پرسش همانطور که در ابتدا اشاره کردیم بهترین عملکرد این دارو پیش از شروع فعالیت های جنسی است. به این دلیل این سن را برای دریافت واکسن پیشنهاد می کنند که احتمال ابتلا به انواع ویروس ها کمتر است. پس بهتر است فرد قبل از درمان اقدام به تزریق این واکسن نماید.

مزایای تزریق واکسن گارداسیل چیست؟

داروخانه دکتر ذاکری عنوان به بهترین داروخانه تهران برای اطلاعات بیشتر مصرف کنندگان درباره تزریق واکسن گارداسیل مواردی را مطرح می کند که به شرح زیر می باشد.

کمک به حفظ  سلامت افراد

از زمانی که ویروس اچ پی وی کشف شده تاکنون مصرف واکسن های پیشگیرانه نظیر گارداسیل که توسط ایالات متحده معرفی شده اند باعث شده تا حدودی این بیماری تحت کنترل در آمده و کاهش پیدا کند که این امر به سلامت افراد کمک زیادی می کند.

جلوگیری از ابتلاء به برخی از سرطان ها

یکی از معدود واکسن های ارائه شده که می تواند از ابتلاء به برخی از سرطان ها پیشگیری کند گارداسیل است که شامل گارداسیل 4 و گارداسیل 9 می باشد. این دو مورد توسط FDA یا سازمان غذا و داروی ایالات متحده عملکرد مثبتی داشته و می تواند از افراد در برابر اچ پی وی محافظت کند. امروزه این بیماری بسیار رایج شده است که تعداد زیادی از افراد در مقطعی از زندگی خود ممکن است به آن مبتلا شوند.

این بیماری می تواند با تماس پوست به پوست نیز منتقل شود در برخی موارد فرد هیچ نوع علائم یا نشانه ای ندارد اما باز هم امکان انتقال بیماری وجود دارد. اکثر عفونت های اچ پی وی به سرعت از بین می روند. در صورت طولانی شدن این بیماری ممکن است به سرطان نیز منجر شود. در ادامه واکسن گارداسیل چیست باید بگوییم می تواند از بروز تعداد زیادی از این مشکلات جلوگیری کند. برخی از نمونه های ویروس اچ پی وی که به نوع 16 و 18 HPV مشهور هستند ممکن است باعث سرطان های فرج، مقعد، دهانه رحم و … شود که با تزریق واکسن امکان مصونیت در برابر این بیماری ها وجود دارد.

از افراد در برابر زگیل تناسلی محافظت خواهد کرد

یکی دیگر از مهمترین مزایای واکسن گارداسیل چیست، حفاظت از افراد در مقابل دو سویه ی معروف 6 و 11 که به دو سویه زگیل تناسلی معروف است می باشد. درست است که زگیل تناسلی اختلال چندان خطرناکی نیست اما بسیار آزاردهنده است. این بیماری به شکل زائده های گل کلمی شکلی بروز می کنند. این طائده ها دردناک نیستند اما دارای خارش بوده و می توانند مشکلاتی را برای افراد به وجود بیاورند.

ابتلاء به زگیل تناسلی یک عارضه بسیار رایج است که می تواند از طریق انواع روابط جنسی واژینال، دهانی ، مقعدی و …. اتفاق بیفتد. امکان انتقال ویروس حتی زمانی که هیچ علائم یا نشانه ای هم وجود ندارد ممکن است.

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل مانند هر درمان دیگری عوارضی را به دنبال دارد. برخی از خانم ها این نگرانی را دارند که ممکن است تزریق این واکسن منجر به نازایی در خانم ها و عقیم شدن در آقایان را داشته باشد. در سال های اخیر برخی از پژوهش ها مبنی بر این بوده که تزریق گاردااسیل به دلیل آلومینیوم ورسوب آن در تخمدان ممکن است باعث مشکلاتی نظیر نارسایی های زودرس در تخمدان ها و کاهش ذخایر تخمک ها شود که این موضوع از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است. تاکنون نیز تاثیراتی از تزریق این واکسن مبنی بر نازایی مشاهده نشده است. تا این لحظه نیز بسیاری از متخصصان فعال در این زمینه واکسن گارداسیل را ایمن اعلام کرده و اذعان داشته اند که عوارض جانبی خاصی در این زمینه وجود نداشته است.

رایج ترین علائمی که به عنوان عوارض واکسن گارداسیل گزارش شده است وجود تورم، قرمزی و درد در محل تزریق است. در برخی موارد کمیاب نیز ممکن است حالت هایی نظیر احساس خستگی، سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ اتفاق بیفتد که از بین خواهد رفت. بنابراین 15 تا 30 دقیقه بعد از تزریق واکسن بهتر است فرد تحت نظر پزشک باشد.

عوارض واکسن گارداسیل

تزریق واکسن گارداسیل برای چه کسانی توصیه نمی شود

همانطور که قبلا اشاره کردیم این دارو نیز مانند هر داروی دیگری دارای عوارض و مزیت های نسبی است به همین دلیل پیشنهاد می شود که افراد پیش از تزریق به پزشک مراجعه کرده و مشاوره های لازم را در این زمینه انجام دهند. افرادی که مشکلات زیر را دارند بهتر است از تزریق این واکسن خودداری کنند.

افرادی که بنا به هر دلیلی مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن هستند مانند افراد مبتلا به بیماری ایدز یا اچ آی وی

مادران باردار

خانم هایی که در دوره شیردهی هستند.

افرادی که به موادی مانند  پلی ساکارید ۸۰، آلومینیوم هیدروکسی فسفات سولفات، مخمرهای قارچی واکنش آلرژیک نشان می دهند برای تزریق این دارو مناسب نیستند.

سخن پایانی

داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری در این مطلب به بررسی مزایا، عوارض و معایب تزریق واکسن گارداسیل چیست پرداخته است. افراد می توانند برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و آگاهی از قیمت واکسن گارداسیل 1403 به سایت داروخانه مراجعه کرده و از مشاوره های لازم برخوردار شوند.

سوالات متداول

آیا خانم ها پس از تزریق واکسن گارداسیل، نیازی به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

بر اساس پژوهش ها ثابت شده که واکسن گارداسیل این توامایی را دارد که تا 10 سال از افراد در برابر ویروس HPV محافظت نماید. اما با توجه به اینکه واکسن گارداسیل این امکان را ندارد که از فرد در مقابل همه نمونه های ویروس پاپیلومای انسانی مقاومت نشان دهد که ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شود. بهتر است خانم ها بعد از رسیدن به سن 25 سالگی آزمایش های غربالگری را به صورت منظم به همراه تست پاپ اسمیر شروع کنند. علی الخصوص اگر فرد از لحاظ جنسی فعال می باشد.

چه کسانی باید واکسن گارداسیل را دریافت کنند؟

معمولا به همه افراد 9 تا 49 ساله توصیه می شود که نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند. تزریق واکسن گارداسیل باعث می شود تا افراد در برابر ابتلا به زگیل تناسلی مصون باشند. در صورتی که افراد قبل از شروع رابطه جنسی همه واکسن های توصیه شده را دریافت کند تا 99 درصد امکان مبتلا شدن او به زگیل تناسلی کاهش پیدا می کند.

واکسن HPV چه مدت تاثیر دارد؟

پژوهش ها نشان داده اند که تزریق واکسن گارداسیل از افراد در برابر ابتلا به بیماری هایی نظیر اچ پی وی محافظت می کند. این محافظت می تواند نسبتا طولانی مدت باشد.

واکسن گارداسیل را از کجا خریداری کنیم؟

افراد می توانند برای دریافت و تزریق این واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.علاوه بر این می توانید این محصول را به صورت آنلاین از مراکز بهداشتی و دارویی معتبر خریداری کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تزریق واکسن گارداسیل در کشور ما چندان رایج نیست بنابراین بهتر است افراد از وسایل بهداشتی پیشگیری استفاده کنند. برای محافظت از این بیماری باید بهداشت جنسی خود را پیش از انجام رابطه رعایت کنید. افرادی که در سنین 27 تا 45 سالگی هستند و تاکنون این واکسن را دریافت نکرده اند لازم است با پزشک مشورت کرده و در صورت تشخیص پزشک معالج نسبت به تزریق آن اقدام نمایند.