قرص پروپرانولول چیست؟ موارد مصرف، عوارض و زمان مصرف

قرص پروپرانولول

قرص پروپرانولول که با نام ‌های تجاری ایندرال و پرانول نیز شناخته می ‌شود، دارویی از دسته مسدود کننده‌ های بتا (بتابلاکرها) است که سابقه ‌ای طولانی در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ ها دارد. این دارو به دلیل اثرات کاهنده فشار خون و ضربان قلب، در خط مقدم درمان بسیاری از بیماری‌ های قلبی عروقی قرار دارد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی جامع این داروی پرکاربرد از جمله: موارد مصرف، مکانیسم اثر، نحوه مصرف، عوارض جانبی و موارد احتیاط در مصرف آن بپردازیم.

قرص پروپرانول برای کاهش استرس

قرص پروپرانولول برای اضطراب، با مسدود کردن اثرات هورمون ‌های آدرنالین و نورآدرنالین که در پاسخ به استرس ترشح می‌ شوند، عمل می ‌کند. این هورمون‌ ها، مسئول بسیاری از علائم فیزیکی استرس مانند: افزایش ضربان قلب، فشار خون، تعریق و لرزش هستند. با مسدود کردن اثر این هورمون ‌ها، پروپرانولول می ‌تواند به موارد زیر کمک کند:

  • کاهش ضربان قلب: تپش قلب، یکی از شایع‌ ترین علائم فیزیکی استرس است. پروپرانولول، با کاهش ضربان قلب به آرامش فرد و ایجاد حس آرامش بیشتر کمک می‌ کند.
  • کاهش تعریق و لرزش: تعریق و لرزش، از دیگر علائم شایع فیزیکی استرس هستند که می ‌توانند بسیار ناخوشایند باشند. پروپرانولول با مسدود کردن اثرات آدرنالین و نورآدرنالین، می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

قرص پروپرانولول برای استرس، به صورت تجویزی توسط پزشک مصرف می ‌شود. پزشک با توجه به شدت علائم استرس و شرایط فرد، دوز و نحوه مصرف مناسب را تعیین می‌ کند. به طور کلی، پروپرانولول برای استرس به صورت دوزهای کم و قبل از موقعیت‌ های استرس ‌زا مانند: صحبت در ملاء عام یا امتحان، تجویز می ‌شود. قرص پروپرانول برای کاهش استرس امتحان بسیار عالی عمل می کند. مصرف منظم این دارو برای استرس توصیه نمی‌شود؛ زیرا می ‌تواند به وابستگی و عوارض جانبی منجر شود.

با خرید آنلاین قرص پروپرانولول از داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری، به راحتی می ‌توانید علائم اضطراب، تپش قلب و فشار خون بالا را کنترل کنید و از زندگی بدون استرس و پرنشاط لذت ببرید. با تهیه این دارو از بهترین داروخانه آنلاین تهران، قادر خواهید بود زندگی عالی تری را داشته باشید.

قرص پروپرانولول در بارداری

مصرف قرص propranolol در دوران بارداری به دلیل نگرانی‌ هایی در مورد اثرات آن بر جنین، محدودیت ‌هایی دارد. در این بخش، به بررسی نکات مهم در مورد مصرف پروپرانولول در دوران بارداری می ‌پردازیم.

آیا مصرف پروپرانولول در بارداری مجاز است؟

مصرف قرص پروپرانولول در دوران بارداری، فقط در صورتی مجاز است که فواید آن برای مادر بیشتر از خطرات آن برای جنین باشد. پزشک با در نظر گرفتن سلامت کلی شما، نوع و شدت بیماری و خطرات احتمالی برای جنین، در مورد اینکه آیا مصرف پروپرانولول برای شما در دوران بارداری مناسب است یا خیر، تصمیم ‌گیری خواهد کرد. برخی از خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول در دوران بارداری عبارتند از:

  • رشد کم جنین: مطالعات نشان داده است که مصرف پروپرانولول در دوران بارداری ممکن است با کاهش وزن هنگام تولد و رشد کم جنین مرتبط باشد.
  • ضربان قلب آهسته در جنین: پروپرانولول می ‌تواند باعث کاهش ضربان قلب جنین شود.
  • سطح قند خون پایین در نوزاد: نوزادانی که در معرض پروپرانولول در رحم قرار گرفته‌ اند، ممکن است در بدو تولد سطح قند خون پایینی داشته باشند.
  • مشکلات تنفسی در نوزاد: در موارد نادر، پروپرانولول می ‌تواند باعث مشکلات تنفسی در نوزاد شود.

اگر باردار هستید و پروپرانولول مصرف می ‌کنید، مهم است که به طور منظم با پزشک خود برای بررسی سلامت خود و جنینتان ملاقات کنید.

نکات مهم در مصرف پروپرانولول در دوران بارداری

  • پزشک شما دوز و نحوه مصرف مناسب پروپرانولول را برای شما تعیین خواهد کرد.
  • به تمام دستورالعمل‌های پزشک خود در مورد مصرف پروپرانولول عمل کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید و علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس یا تورم در دست و پا دارید، فوراً به پزشک خود مراجعه نمایید.

عوارض قرص پرانول

با وجود مزایای درمانی قرص ایندرال، توجه به عوارض جانبی و تداخلات احتمالی آن بسیار مهم است.

عوارض جانبی شایع

  • کاهش فشار خون در دست و پا: این امر می ‌تواند باعث احساس سرما شود. در این مواقع، پوشیدن لباس گرم و خودداری از مصرف دخانیات ضروری است.
  • سرگیجه، احساس سبکی سر، خستگی، تهوع و استفراغ: این عوارض معمولاً خفیف و موقت هستند؛ اما در صورت تداوم یا تشدید، باید به پزشک اطلاع داده شود.
  • درد معده: این عارضه با مصرف بیش از حد قرص پروپرانولول مرتبط است. در صورت بروز درد معده، دوز مصرفی دارو را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • تغییرات بینایی: در موارد نادر، پروپرانولول می‌ تواند باعث تاری دید، دوبینی یا سایر مشکلات بینایی شود.
  • افکار خودکشی: این عارضه بسیار نادر اما بسیار جدی است. در صورت بروز هرگونه افکار یا تمایلات خودکشی، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • مشکل در خواب و دیدن رویاهای غیرمعمول: این عوارض معمولاً خفیف هستند و با گذشت زمان برطرف می ‌شوند.

عوارض جانبی جدی

  • آبی شدن انگشتان و پنجه ‌ها: این عارضه نشان‌ دهنده کاهش گردش خون است و باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.
  • تغییرات روحی و روانی مانند افسردگی: در صورت بروز هرگونه تغییر در خلق و خو یا احساس غم و ناامیدی، به پزشک خود مراجعه کنید.
  • بی ‌حسی و سوزن‌ سوزن شدن دست ‌ها و پاها: این عارضه بیانگر آسیب عصبی است و باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.
  • نارسایی قلبی: پروپرانولول می تواند علائم نارسایی قلبی را تشدید کند. در صورت بروز تنگی نفس، تورم پاها، خستگی غیرعادی یا افزایش ناگهانی وزن، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • ضربان قلب بسیار آهسته، غش کردن، کاهش توان جنسی، افزایش تشنگی و افزایش دفعات دفع ادرار این عوارض نیاز به بررسی و درمان توسط پزشک دارند.
  • کبود شدن و خونریزی: پروپرانولول می‌ تواند لخته شدن خون را مختل نماید و خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • مصرف پروپرانولول برای فراموشی: این دارو برای درمان فراموشی تجویز نمی‌ شود و مصرف آن برای این منظور می ‌تواند خطرناک باشد.
  • ریزش مو: در برخی افراد، پروپرانولول می ‌تواند باعث ریزش مو گردد.
  • عفونت: علائم عفونت مانند تب و گلودرد مداوم باید به پزشک اطلاع داده شود.
  • درد و تورم مفاصل: این عارضه نادر است، اما در صورت بروز باید به پزشک اطلاع داده شود.

پروپرانولول می ‌تواند با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. قبل از مصرف پروپرانولول، لیست کاملی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود بدهید.

قرص پرانول در شیردهی

مصرف این دارو در دوران شیردهی با احتیاط مجاز است. در این بخش، به بررسی نکات مهم در مورد مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی می‌ پردازیم. مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی، فقط در صورتی مجاز است که فواید آن برای مادر بیشتر از خطرات آن برای نوزاد باشد.

پزشک شما با در نظر گرفتن مواردی در موردی شرایط جسمی شما، برای مصرف آن تصمیم‌ گیری خواهد کرد. برخی از خطرات احتمالی مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی عبارتند از:

  • کاهش ضربان قلب و فشار خون نوزاد: پروپرانولول می ‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون نوزاد شود.
  • رشد کم نوزاد: برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی ممکن است با کاهش وزن و رشد کم نوزاد مرتبط باشد.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات پروپرانولول بر نوزادان شیرخوار مورد نیاز است.

قرص پرانول برای فشار خون

شاید بپرسید قرص پروپرانولول۲۰ برای چیست؟ این دارو با کاهش ضربان قلب و فشار خون به طور موثر به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون خفیف تا متوسط ​​کمک می‌ کند. پروپرانولول با مسدود کردن گیرنده ‌های بتا در بدن عمل می‌ کند. این گیرنده‌ ها به هورمون‌ های آدرنالین و نورآدرنالین که در پاسخ به استرس یا موقعیت‌ های هیجان ‌انگیز ترشح می ‌شوند، متصل می‌ گردند.

این هورمون ‌ها باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و تنش عضلانی می‌ شوند. با مسدود کردن اثر این هورمون ‌ها، پروپرانولول می‌ تواند به کاهش ضربان قلب، فشار خون و تنش عروقی و در نتیجه کاهش فشار خون کمک نماید؛ اما قرص پروپرانولول ۴۰ برای چیست؟ این دوز هم برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص پرانول برای فشار خون

مزایای مصرف پروپرانولول برای فشار خون بالا

  • کاهش موثر فشار خون: قرص پروپرانولول، یکی از داروهای خط اول برای درمان فشار خون بالا است و به طور قابل‌توجهی فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون خفیف تا متوسط ​​کاهش می‌ دهد.
  • کاهش خطر عوارض: کنترل فشار خون بالا با پروپرانولول می ‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عوارض جدی ناشی از فشار خون بالا مانند: حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی کمک کند.
  • ایمنی و تحمل: پروپرانولول به طور کلی دارویی امن و قابل ‌تحمل است و عوارض جانبی آن معمولاً خفیف و قابل‌ کنترل است.
  • مصرف آسان: قرص پروپرانولول، به صورت قرص یا کپسول در دسترس است که به راحتی یک یا دو بار در روز با یا بدون غذا مصرف می ‌شود.

موارد مصرف پروپرانولول برای فشار خون بالا

  • فشار خون خفیف تا متوسط: پروپرانولول برای درمان افراد مبتلا به فشار خون خفیف تا متوسط ​​که به سایر داروها پاسخ نمی ‌دهند یا به عنوان بخشی از یک رژیم درمانی ترکیبی تجویز می ‌شود.
  • آنژین صدری: پروپرانولول می ‌تواند به کاهش درد قفسه سینه ناشی از آنژین صدری کمک کند.

دوز و نحوه مصرف قرص پروپرانولول برای فشار خون بالا بسته به سن، سلامت کلی و شدت فشار خون شما توسط پزشک تعیین می گردد. به طور کلی، پروپرانولول به صورت 30 تا 120 میلی ‌گرم در روز در دو تا چهار دوز منقسم تجویز می ‌شود. مهم است که دارو را طبق دستور پزشک و به طور منظم مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی کردید.

قرص پرانول برای میگرن

یکی از کاربردهای مهم این دارو، پیشگیری و درمان میگرن است. پروپرانولول با مسدود کردن گیرنده‌ های بتا در بدن عمل می‌ کند. این گیرنده‌ ها به هورمون‌ های آدرنالین و نورآدرنالین که در پاسخ به استرس و محرک‌های دیگر ترشح می ‌شوند، متصل می‌ گردند.

این هورمون‌ ها می ‌توانند باعث تنگی عروق خونی در مغز شوند که یکی از عوامل اصلی حمله میگرن است. با مسدود کردن اثر این هورمون ‌ها، پروپرانولول می ‌تواند به کاهش تنش عروقی در مغز و در نتیجه کاهش دفعات و شدت حملات میگرن کمک کند.

پروپرانولول، به طور معمول به صورت پیشگیرانه برای کاهش تعداد و شدت حملات میگرن تجویز می ‌شود. این دارو به صورت خوراکی، معمولاً دو تا چهار بار در روز مصرف می‌ گردد. در برخی موارد، ممکن است پروپرانولول در دوزهای بالاتر برای درمان حاد حمله میگرن نیز تجویز شود. قرص پرانول 10، می‌ تواند دارویی موثر برای پیشگیری و درمان میگرن در افراد مبتلا به میگرن مکرر و شدید باشد. با خرید این دارو از داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری، می ‌توانید از شر سردردهای میگرنی خلاص شوید و به زندگی روزمره خود بازگردید.

قرص پرانول ۱۰ برای کودکان

شاید این سوال ذهنتان را درگیر کرده باشد که قرص پروپرانولول 10 برای چیست؟ مصرف این دارو در کودکان فقط با تجویز پزشک و در موارد خاص مجاز است. چه زمانی ممکن است پروپرانولول برای کودکان تجویز شود؟ پروپرانولول 10 ممکن است برای درمان موارد زیر در کودکان تجویز شود:

  • فشار خون بالا: اگر کودک شما فشار خون بالایی دارد که با سایر روش ‌های درمانی مانند: رژیم غذایی و ورزش کنترل نمی‌ شود، پزشک ممکن است پروپرانولول را تجویز نماید.
  • آریتمی قلبی: پروپرانولول می ‌تواند برای درمان انواع مختلف آریتمی قلبی در کودکان مانند: فیبریلاسیون دهلیزی و تاکی‌ کاردیا فوق‌ بطنی استفاده شود.
  • همی‌ پلژی اسپاستیک: پروپرانولول می‌ تواند برای کاهش اسپاسم عضلانی در کودکان مبتلا به همی ‌پلژی اسپاستیک، که نوعی فلج مغزی است، استفاده شود.
  • لرزش اساسی: پروپرانولول می ‌تواند برای کاهش لرزش در کودکان مبتلا به لرزش اساسی استفاده شود.
  • پرکاری تیروئید: پروپرانولول می‌ تواند به کاهش علائم پرکاری تیروئید در کودکان کمک کند.

نحوه مصرف پروپرانولول 10 در کودکان

  • دوز و نحوه مصرف پروپرانولول 10 باید توسط پزشک کودک شما تعیین شود. پزشک دوز مناسب را با توجه به سن، وزن، شرایط پزشکی و پاسخ کودک به دارو تنظیم می‌ کند.
  • پروپرانولول 10 به صورت قرص خوراکی عرضه می‌ گردد.
  • کودک شما باید دارو را طبق دستور پزشک و به طور منظم مصرف کند، حتی اگر احساس بهبودی کرد. قطع ناگهانی مصرف دارو می ‌تواند منجر به عوارض جانبی شود.
  • مهم است که تمام دستور العمل‌ های پزشک را در مورد نحوه مصرف پروپرانولول 10 به دقت دنبال کنید.

در موارد نادر، پروپرانولول 10 می‌ تواند عوارض جانبی جدی ‌تری مانند: تنگی نفس، درد قفسه سینه و ضربان قلب نامنظم ایجاد کند. مصرف پروپرانولول 10 در برخی از کودکان مانند: کودکان مبتلا به آسم یا دیابت ممکن است با احتیاط بیشتری انجام شود. پروپرانولول 10 می‌ تواند دارویی موثر برای درمان برخی از بیماری‌ ها در کودکان باشد.با این حال، مصرف این دارو فقط باید با تجویز پزشک و با در نظر گرفتن تمام موارد احتیاط انجام شود.

مهم است که به تمام دستورالعمل‌های پزشک در مورد نحوه مصرف پروپرانولول 10 به دقت عمل کنید و در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، فوراً به پزشک اطلاع دهید. پروپرانولول، دارویی موثر برای تنظیم ضربان قلب و پیشگیری از بیماری ‌های قلبی عروقی است. با خرید این دارو از داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری، به قلب خود هدیه ‌ای ارزشمند تقدیم کنید.

بهترین زمان مصرف قرص پروپرانول

بهترین زمان برای مصرف قرص پروپرانولول به نوع بیماری که برای آن تجویز شده و فرمولاسیون دارو بستگی دارد. در ادامه متن، شما را با چند دستور العمل کلی آشنا می کنیم:

برای فشار خون بالا

  • پروپرانولول با رهش فوری: این نوع دارو را می ‌توان یک یا دو بار در روز، با یا بدون غذا مصرف کرد.
  • پروپرانولول با رهش طولانی مدت: این نوع دارو را می ‌توان یک بار در روز، معمولاً در صبح مصرف کرد.

بهترین زمان مصرف قرص پروپرانول

برای میگرن

  • پروپرانولول با رهش طولانی مدت: این نوع دارو را می ‌توان یک بار در روز، معمولاً در صبح برای پیشگیری از حملات میگرن مصرف کرد.
  • پروپرانولول با رهش فوری: این نوع دارو را می ‌توان در دوزهای بالاتر برای درمان حاد حمله میگرن مصرف کرد.

برای اضطراب

  • پروپرانولول با رهش فوری: این نوع دارو را می ‌توان 30 تا 60 دقیقه قبل از موقعیتی که انتظار می ‌رود باعث اضطراب شود یا دو تا چهار بار در روز برای اضطراب مداوم مصرف کرد.

نکات کلی

  • همیشه پروپرانولول را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.
  • اگر دوز خود را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید.
  • اگر به نوبت بعدی مصرف دارو نزدیک هستید، دوز فراموش شده را مصرف نکنید.
  • از مصرف دو برابر دوز در یک زمان خودداری نمایید.
  • پروپرانولول را با آب مصرف کنید.
  • اگر قرص را له کردید یا جویدید، آن را فوراً مصرف کنید.
  • پروپرانولول را در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور نگهداری کنید.

داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری، با ارائه خدمات مشاوره رایگان و ارسال سریع و مطمئن دارو، خرید پروپرانولول و سایر داروها را برای شما آسان و لذت ‌بخش کرده است. این داروخانه، بهترین داروخانه تهران به شمار می رود و شما می توانید هر دارویی را از طریق وب سایت آن سفارش دهید.

پروپرانولول چیست و برای چه مواردی تجویز می ‌شود؟

پروپرانولول، دارویی از دسته مسدودکننده‌های بتا (بتابلاکرها) است که برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ ها از جمله: فشار خون بالا، آنژین صدری، آریتمی قلبی، میگرن، اضطراب و لرزش استفاده می‌ شود.

نحوه مصرف پروپرانولول چگونه است؟

پروپرانولول به صورت قرص خوراکی و در دوزهای مختلف عرضه می ‌شود. دوز و نحوه مصرف این دارو باید توسط پزشک شما با توجه به سن، وزن، شرایط پزشکی و پاسخ شما به دارو تعیین شود.

عوارض جانبی پروپرانولول چیست؟

خستگی، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و… برخی از عوارض جانبی شایع پروپرانولول به شمار می رود.

موارد احتیاط در مصرف پروپرانولول چیست؟

قبل از مصرف پروپرانولول، مهم است که پزشک را در مورد تمام شرایط پزشکی خود از جمله: آلرژی، سابقه بیماری قلبی، دیابت و مشکلات تنفسی مطلع کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف پروپرانولول چه باید کرد؟

اگر دوز خود را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر به نوبت بعدی مصرف دارو نزدیک هستید، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. از مصرف دو برابر دوز در یک زمان خودداری نمایید.