قرص فاموتیدین چیست؟

قرص فاموتیدین چیست

قرص فاموتیدین، یکی از قرص های پر کاربرد بین افراد می باشد. در اعماق وجودمان، جایی که فرآیند شگفت ‌انگیز گوارش رخ می ‌دهد، گاه نبردی خاموش میان اسید معده و دیواره ‌های ظریف آن در جریان است. این نبرد گاه شعله ‌ور شده و به صورت سوزش معده، سوء هاضمه و زخم ‌های گوارشی خود را نشان می‌ دهد. در چنین هنگامی، فاموتیدین، به میدان می ‌آید و آرامش را به ارمغان می ‌آورد. در ادامه این مقاله، به بررسی عمیق ‌تر این داروی شگفت ‌انگیز خواهیم پرداخت. با شناخت دقیق ‌تر فاموتیدین، می ‌توانید با اطمینان خاطر، از این یار ارزشمند در حفظ سلامت دستگاه گوارش خود بهره ببرید.

فاموتیدین چیست و چگونه اثر می کند؟

فاموتیدین، دارویی شناخته شده در دسته مسدود کننده‌ های گیرنده‌ های H2، نقشی کلیدی در حفظ سلامت دستگاه گوارش ایفا می ‌کند. فاموتیدین با اتصال به گیرنده ‌های H2 در سلول ‌های معده، اثر هیستامین را که محرک تولید اسید معده است، خنثی می‌کند. این امر منجر به کاهش ترشح اسید معده و به دنبال آن، التیام و محافظت از دیواره معده در برابر آسیب می ‌شود. با مصرف فاموتیدین تحت نظر پزشک، می ‌توانید از مزایای متعددی از جمله: تسکین علائم زخم معده و اثنی عشر، التیام التهاب مری، کاهش سوء هاضمه و پیشگیری از زخم معده بهره‌ مند شوید. فراموش نکنید که مصرف خودسرانه دارو می‌ تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام در مورد فاموتیدین، با داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری مشورت کنید.

قرص فاموتیدین در بارداری

مصرف قرص فاموتیدین در بارداری فقط با تجویز پزشک و در صورتی که مزایای آن بیشتر از خطرات احتمالی باشد، مجاز است. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان نداده که فاموتیدین باعث نقص مادرزادی یا مشکلات باروری شود. با این حال، این دارو از جفت عبور می‌ کند و در دوزهای بالا، موارد نادری از سقط جنین مشاهده شده است. هیچ مطالعه کنترل شده ‌ای در مورد اثرات فاموتیدین بر بارداری انسان وجود ندارد.

طبقه ‌بندی FDA

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) فاموتیدین را در گروه B برای مصرف در دوران بارداری قرار داده است. به این معنی که:

  • مطالعات بر روی حیوانات باردار نشان داده که این دارو خطری برای جنین ندارد.
  • مطالعات کافی و کنترل شده‌ای بر روی زنان باردار انجام نشده است و هنوز میزان خطر مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری مشخص نیست.

طبقه ‌بندی TGA

اداره کل کالاهای درمانی استرالیا (TGA) نیز فاموتیدین را در گروه B1 برای مصرف در دوران بارداری قرار داده است. این گروه شامل داروهایی است که:

  • توسط تعداد محدودی از زنان باردار و زنانی که در سن باروری هستند، مصرف شده‌ اند.
  • هیچ گونه ناهنجاری یا آسیب مستقیم و غیرمستقیم بر جنین انسان مشاهده نشده است.
  • مطالعات بر روی حیوانات نشان می ‌دهد که این دارو خطر آسیب به جنین را افزایش نمی ‌دهد.

نکات مهم

  • قبل از مصرف هر گونه دارو در دوران بارداری، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
  • پزشک شما با در نظر گرفتن شرایط شما و بررسی مزایا و خطرات احتمالی، مصرف فاموتیدین را تجویز خواهد کرد.

حال شما می توانید از بهترین داروخانه آنلاین تهران، این قرص را تهیه و در کمترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

 

قرص فاموتیدین در بارداری

قرص فاموتیدین در شیردهی

مصرف قرص فاموتیدین در شیردهی فقط با تجویز پزشک و در شرایطی که مزایای آن بیشتر از خطرات احتمالی باشد، ممکن است. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده که مصرف دوزهای سمی فاموتیدین (حداقل 600 برابر دوز معمول انسان) توسط مادران، می‌ تواند منجر به افسردگی موقتی در نوزادان شود. فاموتیدین به شیر مادر نفوذ می ‌کند. برخی از متخصصان معتقدند که مصرف این دارو در دوران شیردهی مجاز نیست. با توجه به اهمیت این دارو در درمان مادر، باید بین قطع شیردهی یا قطع مصرف دارو یکی را انتخاب کرد. در این مورد حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا با بررسی شرایط شما، بهترین راه حل را به شما ارائه دهد.

نحوه مصرف

  • قرص فاموتیدین ۴۰ را باید مطابق دستور پزشک یا اطلاعات روی برچسب دارو مصرف کنید.
  • این دارو معمولاً به صورت خوراکی مصرف می‌ شود، اما در صورت عدم توانایی بیمار برای بلعیدن قرص، می ‌توان آن را به صورت تزریق داخل وریدی نیز تجویز کرد.

مدت درمان

  • بیشتر زخم‌ های گوارشی 4 تا 8 هفته پس از شروع مصرف فاموتیدین بهبود می ‌یابند.
  • در صورتی که پس از تهیه این دارو از داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری و مصرف آن، علائم بیماری شما بهبود نیافت یا بدتر شد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب، ممکن است لازم باشد تغییراتی در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود نیز ایجاد کنید.

قرص فاموتیدین برای کودکان

فاموتیدین، عضوی از خانواده مسدود کننده‌ های گیرنده ‌های H2، در برخی موارد، به عنوان شمشیر دو لبه برای رهایی کودکان از شر اسید معده و التهابات گوارشی عمل می‌ کند. اما این شمشیر چه زمانی و چگونه باید از غلاف خارج شود؟ در این بخش، به بررسی موارد مصرف، نحوه مصرف و نکات مهم پیرامون مصرف فاموتیدین در کودکان می ‌پردازیم.

موارد مصرف

  • زخم معده و اثنی عشر: فاموتیدین با کاهش ترشح اسید معده، به بهبود زخم‌ ها و تسریع روند التیام آنها در کودکان کمک می‌ کند.
  • بیماری ‌های التهابی مری: این دارو با کاهش ترشح اسید، از سوزش و التهاب مری (از جمله رفلاکس اسید معده) در کودکان می‌ کاهد.
  • سوء هاضمه: فاموتیدین با تنظیم ترشح اسید معده، به هضم بهتر غذا در کودکان کمک می‌ کند و از دل درد و سوزش سر دل ناشی از سوء هاضمه می ‌کاهد.
  • پیشگیری از زخم معده: در برخی موارد مانند مصرف کنندگان طولانی مدت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، فاموتیدین برای پیشگیری از زخم معده در کودکان تجویز می ‌شود.

نحوه مصرف

  • فاموتیدین برای کودکان به صورت قرص، شربت و سوسپانسیون خوراکی در دسترس است.
  • دوز و نحوه مصرف این دارو باید دقیقاً طبق دستور پزشک تعیین شود.
  • به طور کلی، فاموتیدین دو بار در روز (معمولاً صبح و شب) به کودکان تجویز می گردد.
  • در صورت تجویز شربت یا سوسپانسیون، از پیمانه مخصوص داخل جعبه دارو برای اندازه گیری دقیق دوز استفاده کنید.
  • فاموتیدین را می ‌توان با غذا یا با معده خالی مصرف کرد.

نکات مهم

  • قبل از تجویز قرص فاموتیدین برای کودکان، حتماً پزشک را از تمام داروها، ویتامین‌ ها و مکمل ‌های مصرفی کودک خود آگاه کنید.
  • در صورت داشتن هر گونه بیماری زمینه ‌ای در کودک مانند: بیماری ‌های کلیوی یا کبدی، قبل از مصرف فاموتیدین به پزشک اطلاع دهید.
  • فاموتیدین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. لیست کامل داروهای مصرفی کودک خود را به پزشک بدهید.
  • در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی در کودک مانند: بثورات پوستی، اسهال یا استفراغ، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  • فاموتیدین را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

با تهیه این دارو از داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری و مصرف فاموتیدین تحت نظر پزشک، می ‌توانید به التیام مشکلات گوارشی کودک خود کمک کرده و سلامتی او را حفظ کنید.

قرص فاموتیدین کی مصرف شود

فاموتیدین، یار دیرینه‌ معده، در قالب قرص، کپسول و شربت، به داد کودکان و بزرگسالان می‌ رسد تا غبار اسید معده و سوء هاضمه را از زندگیشان پاک کند. در این بخش، به بررسی نکات کلیدی مصرف این دارو، از نحوه‌ مصرف تا زمان اثرگذاری و موارد احتیاط، می ‌پردازیم.

اشکال مختلف، سلیقه ‌های متفاوت

فاموتیدین در قالب‌ های مختلف 20 و 40 میلی‌گرمی در دسترس است. انتخاب شکل مناسب به سن، وزن و تجویز پزشک بستگی دارد.

نحوه‌ مصرف

  • قرص: به طور کامل بلعیده و از جویدن یا له کردن آن خودداری کنید.
  • کپسول: بدون باز کردن، با مقداری آب میل نمایید.
  • شربت: قبل از مصرف، بطری را به خوبی تکان دهید و دوز دقیق را با استفاده از پیمانه‌ مخصوص اندازه‌ گیری کنید.

زمان اثرگذاری

معمولاً 1 تا 3 ساعت طول می‌ کشد تا قرص فاموتیدین برای اسهال اثر کند و این اثر تا 12 ساعت باقی می‌ ماند. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از 2 قرص فاموتیدین 40 در روز مجاز نیست.

بهترین زمان مصرف

برای اثرگذاری بهتر، 15 تا 60 دقیقه قبل از غذا، فاموتیدین را میل کنید.

تداخل با غذا

خوشبختانه، فاموتیدین با غذا تداخل ندارد و می ‌توانید آن را قبل، حین یا بعد از غذا مصرف کنید.

طول دوره درمان

معمولاً دوره درمان با فاموتیدین 2 هفته طول می ‌کشد. از مصرف خودسرانه و طولانی‌ مدت این دارو پرهیز نمایید.

موارد مصرف خاص

  • ریفلاکس معده: برای درمان رفلاکس معده، فاموتیدین را شب قبل از خواب مصرف کنید.
  • زخم معده: در صورت تجویز پزشک، فاموتیدین را طبق دستور مصرف نمایید.

شما می توانید این قرص را از بهترین داروخانه تهران به صورت اینترنتی تهیه نمایید.

فاموتیدین: اشکال دارویی و کاربردها

فاموتیدین در اشکال مختلف دارویی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ های گوارشی مرتبط با اسید معده ارائه می ‌شود. این اشکال شامل موارد زیر است:

قرص

 فاموتیدین ۲۰ میلی‌ گرم: برای درمان و پیشگیری از زخم معده و اثنی عشر، رفلاکس معده به مری، سندرم زولینگر- الیسون و آدنومای اندوکرین

 فاموتیدین ۴۰ میلی ‌گرم: برای درمان و پیشگیری از زخم معده و اثنی عشر، رفلاکس معده به مری، سندرم زولینگر- الیسون و آدنومای اندوکرین

شربت

 شربت فاموتیدین برای کودکان: جهت درمان و پیشگیری از زخم معده و اثنی عشر، رفلاکس معده به مری در کودکان

آمپول

 آمپول فاموتیدین: برای درمان و پیشگیری از زخم معده و اثنی عشر، رفلاکس معده به مری، سندرم زولینگر- الیسون و آدنومای اندوکرین در بیمارانی که قادر به مصرف خوراکی دارو نیستند.

کاربردها

 درمان و پیشگیری از زخم معده و اثنی عشر: فاموتیدین خط اول درمان برای زخم‌ های معده و اثنی عشر ناشی از باکتری H. pylori است. این دارو همچنین می ‌تواند برای پیشگیری از عود زخم ‌ها پس از درمان با آنتی ‌بیوتیک ‌ها استفاده شود.

 رفلاکس معده به مری (GERD): فاموتیدین می ‌تواند علائم سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده به مری را به طور موثر تسکین دهد.

 سندرم زولینگر- الیسون: این بیماری نادر با تومورهایی در لوزالمعده یا روده کوچک که باعث ترشح بیش از حد اسید معده می‌ شود، مشخص می‌ گردد. فاموتیدین می ‌تواند برای کنترل ترشح اسید در این بیماران استفاده شود.

 آدنومای اندوکرین: این تومورهای خوش ‌خیم غدد درون ریز می ‌توانند باعث افزایش ترشح اسید معده شوند. فاموتیدین می ‌تواند برای کنترل ترشح اسید در این بیماران استفاده گردد.

 پیشگیری از آسپیراسیون: فاموتیدین گاهی اوقات برای کاهش خطر ورود اسید معده به ریه ‌ها در حین بیهوشی استفاده می ‌شود.

فاموتیدین: اشکال دارویی و کاربردها

قرص فاموتیدین خارجی

فاموتیدین که با نام تجاری Pepcid نیز شناخته می شود، دارویی است که برای درمان سوزش سر دل و سایر مشکلات گوارشی استفاده می شود. این دارو با کاهش مقدار اسید تولید شده توسط معده عمل می کند. فاموتیدین بدون نسخه به صورت قرص، قرص جویدنی و پودر موجود است. همچنین با نسخه به صورت قرص با رهش فوری و با رهش کنترل شده و مایع موجود است. این دارو معمولاً 1 تا 3 بار در روز با یا بدون غذا مصرف می شود. دوز و دفعات مصرف به وضعیت پزشکی شما و نحوه پاسخگویی شما به دارو بستگی دارد. اگر قرص را با غذا مصرف می کنید، ممکن است اثر دارو کمی کندتر شود. قرص فاموتیدین خارجی را کامل ببلعید و له یا خرد نکنید. قرص های جویدنی را قبل از بلعیدن به طور کامل بجوید. پودر را با 4 تا 8 اونس آب، آب میوه یا شیر مخلوط کنید و بلافاصله تمام مخلوط را بنوشید. مخلوط را برای بعد آماده نکنید.

عوارض جانبی فاموتیدین

مصرف فاموتیدین، مانند هر داروی دیگری، ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. در این بخش، به بررسی عوارض شایع و جدی ‌تر این دارو می‌ پردازیم و به شما می ‌گوییم که در چه صورت باید به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، مصرف فاموتیدین را قطع کرده و فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • علائم واکنش آلرژیک: مشکلات تنفسی، تورم صورت، لب‌ ها، زبان یا گلو
  • مشکلات عصبی: گیجی، توهم، آشفتگی، کمبود انرژی، تشنج
  • مشکلات قلبی: ضربان قلب سریع یا نامنظم، سرگیجه ناگهانی (با احتمال غش
  • مشکلات عضلانی: ضعف، حساسیت یا درد عضلانی بدون دلیل، به خصوص اگر با تب، خستگی غیرمعمول و ادرار تیره رنگ همراه باشد.

این عوارض جانبی، به ویژه در افراد مسن و افرادی که بیماری کلیوی شدید دارند، بیشتر شایع هستند.

عوارض جانبی شایع

  • سردرد
  • سرگیجه
  • یبوست یا اسهال

توجه: این لیست کاملی از عوارض جانبی قرص فاموتیدین نیست. در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی مهم فاموتیدین

قرص فاموتیدین، علی ‌رغم مزایای فراوان، می ‌تواند در صورت مصرف همزمان با برخی داروها، مشکلاتی را به وجود آورد. در ادامه متن، به شما خواهیم گفت که چه داروهایی با فاموتیدین تداخل دارند؟

  • سفیدیتورن: این گیاه دارویی که برای مشکلات قلبی استفاده می ‌شود، ممکن است با فاموتیدین تداخل داشته باشد و سطح آن را در خون افزایش دهد.
  • داساتینیب: این داروی ضد سرطان، در صورت مصرف همزمان با فاموتیدین، ممکن است به درستی جذب بدن نشود.
  • دلاویردین: این داروی ضد ایدز، در صورت مصرف همزمان با قرص فاموتیدین، می تواند به درستی جذب بدن نگردد.
  • تیزانیدین: این داروی شل‌کننده عضلات، در صورت مصرف همزمان با فرم مایع فاموتیدین، ممکن است به درستی جذب بدن نشود.

با مصرف آگاهانه فاموتیدین و پرهیز از تداخلات دارویی، می‌ توانید از مزایای این دارو در درمان مشکلات گوارشی خود بهره‌ مند شوید و از بروز عوارض ناخواسته پیشگیری کنید.

رازهای نگهداری صحیح فاموتیدین

برای اینکه فاموتیدین، بهترین عملکرد خود را ارائه دهد، لازم است نکاتی را در مورد نگهداری آن به خاطر بسپارید. در این بخش، به بررسی این نکات می ‌پردازیم تا خیالتان از بابت مصرف صحیح این دارو راحت باشد.

محیط ایده ‌آل برای فاموتیدین

  • این دارو را در دمای اتاق، یعنی بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد، نگهداری کنید.
  • فاموتیدین را از تابش مستقیم نور خورشید، گرما و رطوبت دور نگه دارید.
  • از یخ زدن دارو خودداری نمایید.

نگهداری فرم مایع

  • پس از باز کردن درب شیشه فاموتیدین مایع، حداکثر تا 30 روز می‌ توانید از آن استفاده کنید.
  • پس از 30 روز، باقی‌ مانده دارو را دور بریزید و از مصرف آن خودداری کنید.

مصرف فراموش شده

  • اگر پس از تهیه این قرص از داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری، یک نوبت از مصرف فاموتیدین را فراموش کردید و تا زمان نوبت بعدی زمان زیادی باقی مانده است، به محض یادآوری آن را مصرف کنید؛ اما اگر به زمان نوبت بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و طبق برنامه قبلی به مصرف دارو ادامه دهید.

مسمومیت دارویی

  • در صورت مصرف بیش از حد فاموتیدین، فورا با اورژانس تماس بگیرید و یا به نزدیک ‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

با رعایت این نکات ساده، می ‌توانید فاموتیدین را به درستی نگهداری و از مزایای آن در درمان مشکلات گوارشی خود به طور کامل بهره‌ مند شوید.

سوالات متداول

فاموتیدین برای چه چیزی استفاده می شود؟

فاموتیدین برای درمان سوزش سر دل، زخم معده، ورم معده و سایر مشکلات گوارشی ناشی از اسید معده استفاده می شود.

نحوه مصرف فاموتیدین چگونه است؟

فاموتیدین به صورت قرص، کپسول، شربت و پودر موجود است. دوز و دفعات مصرف بسته به نوع بیماری و دستور پزشک شما متفاوت است.

بهترین زمان مصرف فاموتیدین چه زمانی است؟

معمولاً 1 ساعت قبل از غذا یا با غذا مصرف می شود.

عوارض جانبی فاموتیدین چیست؟

عوارض جانبی شایع شامل سردرد، سرگیجه، اسهال، یبوست و حالت تهوع است.

چه کسانی نباید فاموتیدین مصرف کنند؟

افرادی که به فاموتیدین یا سایر مسدود کننده های H2 حساسیت دارند، نباید این دارو را مصرف کنند.