دارو آزیترومایسین چیست؟

دارو آزیترومایسین

دارو آزیترومایسین یکی از داروهایی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و کارایی بالایی از خود نشان داده است. این دارو با عملکرد آنتی بیوتیکی و خواص منحصر به فرد خود به عنوان یکی از گزینه های اصلی در درمان انواع عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در بیماری های مربوط به عفونت ها کاربردهای مختلفی دارد و بسته به نیاز بیمار در اشکال مختلف دارویی تولید می شود. با این حال، عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی آزیترومایسین بسیار گسترده است و در صورت عدم رعایت، می تواند برای بیمار تهدید کننده زندگی باشد. در ادامه با داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری همراه ما باشید.

معرفی دارو آزیترومایسین

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک از گروه ماکرولیدها است که به دلیل طیف گسترده فعالیت ضد باکتریایی خود در درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. این دارو به صورت خوراکی (قرص، کپسول و شربت) و به صورت تزریقی موجود است و معمولاً برای عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند گلودرد، عفونت های سینوسی، عفونت گوش میانی و همچنین عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات الریه تجویز می شود. همچنین در درمان برخی از عفونت های پوست و بافت نرم و عفونت های مقاربتی استفاده می شود.

آزیترومایسین اثر ضد باکتریایی خود را با مهار سنتز پروتئین های لازم برای رشد باکتری ها اعمال می کند. این دارو به دلیل نیمه عمر طولانی و توانایی تجمع در بافت ها در درمان عفونت های باکتریایی محبوبیت خاصی دارد. نیمه عمر طولانی آزیترومایسین اجازه می دهد تا در فواصل زمانی طولانی تری نسبت به سایر آنتی بیوتیک ها تجویز شود که در نهایت باعث افزایش راحتی و بهبود پذیرش بیمار می شود. بنابراین آزیترومایسین به دلیل خواص ویژه ای که دارد یکی از رایج ترین داروها در درمان عفونت های باکتریایی در کودکان و بزرگسالان است.

اشکال دارویی آزیترومایسین

آزیترومایسین در اشکال دارویی زیر موجود است:

  • قرص: 250 میلی گرم، 500 میلی گرم
  • کپسول: 250 میلی گرم، 500 میلی گرم

سوسپانسیون خوراکی: دارو آزیترومایسین 100، 100 mg/5 ml، 200 mg/5 ml (سوسپانسیون آزیترومایسین)

آزیترومایسین به صورت کپسول های خوراکی 250 میلی گرمی و قرص های روکش دار خوراکی حاوی 250 و 500 میلی گرم آزیترومایسین دی هیدرات در بهترین داروخانه آنلاین تهران موجود است.

دارو آزیترومایسین ۲۵۰ برای چیست

دارو آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک (از نوع ماکرولید) است که یک دوز از این دارو برای درمان برخی عفونت ها از جمله عفونت های تناسلی استفاده می شود. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می کند و روی عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) اثری ندارد. استفاده غیر ضروری یا نادرست هر آنتی بیوتیک می تواند اثربخشی آن را کاهش دهد. این شکل از دارو برای استفاده در کودکان توصیه نمی شود.

دارو آزیترومایسین ۲۵۰

استفاده از آزیترومایسین در بزرگسالان

1 پنومونی اکتسابی از جامعه

  1. برخی از عفونت های پوستی
  2. فارنژیت یا التهاب لوزه
  3. تشدید حاد باکتریایی بیماری انسدادی مزمن ریه
  4. سینوزیت باکتریال حاد
  5. زخم تناسلی (شانکروئید)
  6. اورتریت و سرویسیت غیر گنوکوکی یا گونوکوکی
  7. بیماری التهابی لگن
  8. سیاه سرفه (مورد تایید نیست)
  9. اندوکاردیت (تأیید نشده)
  10. بیماری خراش گربه (تایید نشده)
  11. بیماری ناشی از ویروس کرونا (تایید نشده)

استفاده از آزیترومایسین در کودکان

  1. عفونت کلامیدیا تراکوماتیس (تایید نشده)
  2. بیماری خراش گربه (تأیید شده)
  3. التهاب حاد گوش میانی
  4. فارنژیت یا التهاب لوزه

اثرات فارماکولوژیک و مکانیسم اثر آزیترومایسین

به زیرواحد ریبوزومی 50S میکروارگانیسم‌های حساس متصل می‌شود و از تفکیک پپتیدیل tRNA از ریبوزوم جلوگیری می‌کند و سنتز پروتئین وابسته به RNA را متوقف می‌کند. همچنین، مطالعات in vivo نشان می دهد که غلظت در فاگوسیت ها می تواند به توزیع دارو در بافت های ملتهب کمک کند.

مقدار مصرف آزیترومایسین

این دارو را به صورت خوراکی، با یا بدون غذا مصرف کنید. مصرف با غذا می تواند به کاهش ناراحتی معده کمک کند. برای اشکال تک دوز، محتویات یک کیسه را در 2 اونس (60 میلی لیتر) آب مخلوط کنید و سریع بنوشید. آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم ممکن است جذب آزیترومایسین را در صورت مصرف همزمان کاهش دهند. اگر از آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم استفاده می کنید، حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف آزیترومایسین صبر کنید. اگر پس از مصرف دارو بهبودی حاصل نشد، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

میزان مصرف آزیترومایسین در بزرگسالان

  1. برای درمان پنومونی اکتسابی از جامعه ناشی از کلامیدوفیلا پنومونیه، هموفیلوس آنفولانزا، مایکوپلاسما پنومونیه یا استرپتوکوک پنومونیه در بیماران مناسب برای درمان خوراکی توصیه می شود. دوز توصیه شده 500 میلی گرم یک بار در روز است که می توان آن را افزایش داد.
  2. برای درمان فارنژیت یا التهاب لوزه های ناشی از استرپتوکوک پیوژنز به عنوان یک درمان جایگزین در افرادی که نمی توانند از خط اول درمان استفاده کنند کاربرد دارد. مقدار مصرف 500 میلی گرم یک بار در روز است.
  3. این دارو برای درمان عفونت های بدون عارضه پوست و ساختارهای پوستی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک پیوژنز یا استرپتوکوک آگالاکتیا استفاده می شود. دوز در روز اول 500 میلی گرم است که از روز دوم تا پنجم با دوز 250 میلی گرم ادامه می یابد.
  4. دارو آزیترومایسین برای تشدید باکتریایی حاد برونشیت مزمن ناشی از هموفیلوس آنفولانزا، موراکسلا کاتارالیس یا استرپتوکوک پنومونیه توصیه می شود. دوز 500 میلی گرم در روز به مدت 3 روز یا 500 میلی گرم در روز اول و 250 میلی گرم در روز دوم تا پنجم است.

5.این دارو برای درمان سینوزیت حاد باکتریایی ناشی از هموفیلوس آنفلوآنزا، موراکسلا کاتارالیس یا استرپتوکوک پنومونیه مناسب است. دوز توصیه شده 500 میلی گرم در روز است.

  1. برای درمان زخم های تناسلی در مردان ناشی از هموفیلوس دوکرایی (شانکروئید) توصیه می شود.
  2. پزشکان آن را برای درمان اورتریت و سرویکیت ناشی از کلامیدیا تراکوماتیس یا نایسریا گونوره تجویز می کنند. همچنین برخی از پزشکان این دارو را برای بیماری های التهابی لگن ناشی از کلامیدیا تراکوماتیس، نایسریا سوزاک یا مایکوپلاسما هومینیس در بیمارانی که نیاز به درمان اولیه دارند، تجویز می کنند.
  3. دوز توصیه شده برای درمان سیاه سرفه (خارج از برچسب) 500 میلی گرم یک بار در روز و سپس 250 میلی گرم یک بار در روز به مدت 4 روز است.

دارو آزیترومایسین برای کودکان

در حال حاضر داروی آزیترومایسین برای کودکان زیر یک سال گزینه مهمی در درمان عفونت های باکتریایی محسوب می شود. یکی از مزیت های اصلی دارو آزیترومایسین برای کودکان نسبت به سایر آنتی بیوتیک ها زمان کمتر درمان است که معمولاً بین 3 تا 5 روز استفاده می شود و این خاصیت به والدین کمک می کند تا با سهولت بیشتری بر روند درمان فرزندان خود نظارت کنند. همچنین به دلیل طعم بهتر و انواع مختلف دارویی مانند شربت، تجویز و مصرف این دارو برای کودکان زیر یک سال آسانتر است.

مزیت دیگر آزیترومایسین، مشخصات ایمنی نسبی آن در مقایسه با برخی آنتی بیوتیک های دیگر است. این دارو اغلب به خوبی تحمل می شود و دارو آزیترومایسین عوارض جانبی شدیدی ایجاد نمی کند. آزیترومایسین به دلیل قابلیت نفوذ به بافت ها و تجمع در محل های عفونت، به طور موثر با باکتری ها مبارزه می کند و علائم بیماری را سریعتر تسکین می دهد. با این حال، بهتر است این دارو فقط زیر نظر پزشک تجویز شود، زیرا استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به مقاومت باکتریایی شود که درمان های بعدی را پیچیده می کند. بنابراین بهره مندی از مزایای آزیترومایسین مستلزم رعایت دقیق دستورالعمل های پزشکی است.

به منظور حفظ اثربخشی و ایمنی دارو، آزیترومایسین باید در دمای اتاق (بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد) و دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری شود. از نگهداری دارو در یخچال یا فریز کردن آن خودداری کنید. همچنین دارو باید در بسته بندی اصلی خود نگهداری شود تا از تماس با هوا و رطوبت محافظت شود. به خاطر داشته باشید که تجویز مناسب آزیترومایسین برای کودکان بسیار مهم است. بنابراین این دارو باید دقیقا طبق دستور پزشک و در زمان مشخص شده به کودک داده شود.

زمان استفاده از آزیترومایسین در کودکان

  1. برای درمان اوتیت میانی حاد در بیماران بالای 6 ماه ناشی از هموفیلوس آنفلوآنزا، موراکسلا کاتارالیس یا استرپتوکوک پنومونیه توصیه می شود.
  2. برای پنومونی اکتسابی از جامعه در کودکان بزرگتر از 6 ماه، mg/kg 10 در روز اول و mg/kg 5 از روز دوم تا پنجم است.
  3. برای درمان فارنژیت یا التهاب لوزه در بیماران بالای 2 سال ناشی از استرپتوکوک پیوژنز به عنوان یک درمان جایگزین در افرادی که نمی توانند از درمان خط اول استفاده کنند استفاده می شود. دوز روزانه mg/kg 12 به مدت 5 روز است. دوز کل برای این بیماری نباید بیش از 500 میلی گرم در روز باشد.
  4. لطفاً توجه داشته باشید که این دارو فقط باید برای درمان عفونت‌های اثبات شده یا مشکوک به ایجاد باکتری‌های حساس به منظور کاهش رشد باکتری‌های مقاوم به دارو و حفظ اثربخشی آزیترومایسین استفاده شود.

زمان استفاده از آزیترومایسین در کودکان

موارد احتیاط

این دارو ممکن است باعث ایجاد واکسن های باکتریایی زنده شود. مانند واکسن حصبه) ممکن است خوب عمل نکند. قبل از انجام هر گونه واکسیناسیون یا واکسیناسیون، به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بگویید که از این دارو استفاده می کنید.

  1. عملکرد غیر طبیعی کبد، هپاتیت، یرقان کلستاتیک، نکروز کبد و نارسایی کبد گزارش شده است که برخی از آنها منجر به مرگ می شود. در صورت بروز علائم و نشانه های هپاتیت فوراً درمان را قطع کنید.
  2. تنگی پیلور هیپرتروفیک نوزادان (IHPS) گزارش شده است. در صورت بروز استفراغ یا تحریک پذیری در حین تغذیه، فوراً به والدین و مراقبین اطلاع دهید.
  3. اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل (CDAD) در برخی بیماران مشاهده شده است که می تواند شدت آن از اسهال خفیف تا کولیت کشنده متفاوت باشد.
  4. تشدید علائم میاستنی گراویس و بروز جدید سندرم میاستنی گزارش شده است.
  5. عوامل ضدباکتریایی مورد استفاده برای درمان اورتریت غیرگنوکوکی ممکن است علائم انکوباسیون سیفلیس را بپوشانند یا به تاخیر بیاندازند. تمام بیماران مبتلا به اورتریت مقاربتی یا سرویکیت باید آزمایش سرولوژیک برای سیفلیس و آزمایش مناسب برای سوزاک را در زمان تشخیص انجام دهند. اگر عفونت تایید شد، درمان ضد باکتری مناسب و آزمایشات بعدی برای این بیماری ها را شروع کنید.

خطر مرگ قلبی عروقی ناشی از آزیترومایسین

1.مطالعات مشاهده ای افزایش تقریباً دو برابری در خطر کوتاه مدت بالقوه مرگ حاد قلبی عروقی در بزرگسالان در معرض آزیترومایسین در مقایسه با سایر عوامل ضد باکتریایی از جمله آموکسی سیلین نشان داده است.

  1. خطر بالقوه در طول پنج روز اول درمان بیشترین بود و به نظر نمی‌رسد محدود به بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی از قبل موجود باشد.
  2. داده های موجود در این مطالعات مشاهده ای برای ایجاد یا رد ارتباط بین مرگ حاد قلبی عروقی و استفاده از آزیترومایسین کافی نیست. هنگام تجویز درمان، خطر احتمالی را با فواید درمانی متعادل کنید.

حساسیت به داروی آزیترومایسین

  1. واکنش های آلرژیک جدی از جمله آنژیوادم، آنافیلاکسی و واکنش های پوستی از جمله پوسچولوز اگزانتماتوز عمومی حاد (AGEP)، سندرم استیونز-جانسون و نکرولیز اپیدرمی سمی گزارش شده است.
  2. 2. در صورت بروز واکنش آلرژیک، مصرف دارو را قطع کرده و درمان مناسب را آغاز کنید. به خاطر داشته باشید که علائم آلرژیک ممکن است پس از قطع درمان علامتی دوباره ظاهر شوند.

خطر تداخل دارویی با آزیترومایسین

  1. تجویز همزمان نلفیناویر در حالت پایدار با دوز خوراکی آزیترومایسین منجر به افزایش غلظت سرمی دارو می شود. عوارض جانبی آزیترومایسین را به دقت بررسی کنید.
  2. گزارش های پس از بازاریابی نشان می دهد که مصرف همزمان آزیترومایسین ممکن است اثرات ضد انعقاد خوراکی (مانند وارفارین) را تشدید کند، اگرچه زمان پروترومبین در یک مطالعه خاص از تداخلات دارویی با آزیترومایسین و وارفارین تحت تاثیر قرار نگرفت. زمانی که بیماران همزمان آزیترومایسین و داروهای ضد انعقاد خوراکی دریافت می کنند، زمان پروترومبین را به دقت کنترل کنید.
  3. تداخلات دارویی با دیگوکسین، کلشیسین یا فنی توئین هنگام ترکیب سایر ماکرولیدها مشاهده شده است. تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد تداخلات دارویی هنگام استفاده از دیگوکسین، کلشی سین یا فنی توئین با آزیترومایسین در دسترس نباشد، نظارت دقیق بیمار توصیه می شود.

عوارض جانبی آزیترومایسین

برخی از عوارض جانبی جدی این دارو عبارتند از:

تغییرات شنوایی (مانند کم شنوایی، ناشنوایی)، مشکلات چشمی (مانند افتادگی پلک، تاری دید)، مشکل در صحبت کردن یا بلع، ضعف عضلانی، علائم مشکلات کبدی (مانند تهوع یا استفراغ). توقف)، خستگی غیر معمول، درد شدید معده یا شکم، زردی چشم، ادرار تیره) و غیره.

اگر هر یک از این موارد برای بیمار اتفاق افتاد، به پزشک مراجعه کنید.

  1. اسهال
  2. حالت تهوع
  3. دردهای شکمی
  4. صندلی های کمیاب
  5. التهاب موضعی (پنومونی اکتسابی از جامعه)
  6. درد در محل تزریق (پنومونی اکتسابی از جامعه)
  7. بی اشتهایی
  8. راش و خارش
  9. سوء هاضمه
  10. نفخ شکم
  11. التهاب غشای مخاطی
  12. سردرد
  13. لازم به ذکر است که عوارض این دارو به مصرف اشکال مختلف دارو و نوع بیماری شما بستگی دارد. در مورد عوارض جانبی و خطرات استفاده با همکاران ما در داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری مشورت کنید.

استفاده از آزیترومایسین در دوران بارداری و شیردهی

داده های موجود در مورد مصرف در زنان باردار هیچ خطر مرتبط با این دارو را برای نقایص مادرزادی عمده، سقط جنین، یا پیامدهای نامطلوب مادر یا جنین شناسایی نکرده است. همچنین، در داده‌های حیوانی، کاهش بقا و تاخیر در رشد در فرزندان موش‌های باردار مشاهده شد که از روز ششم بارداری تا زمان از شیر گرفتن آزیترومایسین را با دوز 4 برابر دوز روزانه 500 میلی‌گرم انسان بالغ بر اساس سطح بدن دریافت کردند.

شرایط نگهداری آزیترومایسین

دارو آزیترومایسین باید در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. اگر قصد دور انداختن دارو را دارید، این کار را با رعایت اصول بهداشتی انجام دهید.

قیمت دارو آزیترومایسین

خوشبختانه قیمت دارو آزیترومایسین به حدی است که مردم می توانند آن را خریداری کنند. اگرچه قیمت این نوع کپسول به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل به شرح زیر است:

  • نوع بسته بندی کپسول آزیترومایسین که به صورت بروشور یا قوطی می باشد.
  • تعداد کپسول آزیترومایسین
  • مقدار و درصد کپسول آزیترومایسین که برخی قوی و برخی ضعیف هستند.

با توجه به چنین مواردی ممکن است قیمت آن در بازار متفاوت باشد، بنابراین قبل از خرید بهتر است قیمت کپسول آزیترومایسین را از لیست قیمت استعلام کنید. با این روش ساده با قیمت انواع کپسول آزیترومایسین با برندهای مختلف آشنا می شوید. با خرید کپسول آزیترومایسین از بهترین داروخانه تهران شوید همین حالا اقدام کنید.

نکات مهم در مصرف آزیترومایسین

هنگام مصرف آزیترومایسین، مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید و دوره کامل درمان را حتی در صورت بهبود علائم تکمیل کنید. این عمل به جلوگیری از مقاومت باکتریایی کمک می کند. آزیترومایسین معمولا با غذا یا بدون غذا مصرف می شود، اما اگر باعث ناراحتی معده شود ممکن است همراه با غذا مصرف شود. همچنین، اگر مصرف یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه به نوبت بعدی نزدیک باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و به برنامه معمول خود ادامه دهید.

برخی از عوارض جانبی رایج آزیترومایسین عبارتند از تهوع، اسهال، استفراغ و درد شکمی. اگر عوارض جانبی شدیدی مانند واکنش های آلرژیک (خارش، تورم، مشکلات تنفسی)، تغییرات شنوایی یا ضربان قلب نامنظم را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. افراد مبتلا به بیماری های کبدی، کلیوی یا قلبی باید قبل از استفاده از آزیترومایسین برای کودکان با همکاران ما در داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری مشورت کنند. این دارو ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین فهرست کاملی از داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک خود بگویید. همچنین در طول درمان با آزیترومایسین از نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا می تواند عوارض جانبی را بدتر کند.

مصرف آزیترومایسین برای چه افرادی ممنوع است؟

مانند سایر داروها، آزیترومایسین برای برخی افراد منع مصرف دارد. همچنین افراد مبتلا به بیماری شدید کبدی یا بیمارانی که مشکلات قلبی خاص مانند طولانی شدن QT دارند باید از مصرف آزیترومایسین برای کودکان خودداری کنند یا با احتیاط و زیر نظر پزشک از آن استفاده کنند. علاوه بر موارد فوق، بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند و داروهایی برای بهبود آن مصرف می کنند، باید با دقت بیشتری از این دارو استفاده کنند. بنابراین، توصیه می کنیم قبل از شروع درمان با آزیترومایسین، تمام اطلاعات پزشکی و داروهای خود را به پزشک اطلاع دهید تا از ایمنی و اثربخشی درمان اطمینان حاصل کنید.

آخرین کلام در مورد داروی آزیترومایسین

در این مقاله از داروخانه آنلاین دکتر همایون ذاکری داروی آزیترومایسین ارائه شده است. در نهایت، آزیترومایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک با مکانیسم اثر منحصر به فرد و کاربردهای متعدد، نقش بسیار مهمی در درمان عفونت های باکتریایی ایفا می کند. این دارو با توانایی کنترل و مهار رشد و نمو باکتری ها به بهبود سلامت انسان و کاهش خطرات مرتبط با عفونت کمک می کند.

همچنین این دارو با مزایایی مانند مصرف آسان و تحمل بهتر بیماران به گزینه ای محبوب در درمان موارد مختلف تبدیل شده است. از طرفی نباید مسائل مربوط به مصرف بیش از حد و تداخلات دارویی را فراموش کرد.